کسب و کار اینترنتی در منزل

در این نوشته، مطالب مفیدی در رابطه با کسب و کار اینترنتی، درآمد اینترنتی بدون سرمایه و کسب و کار اینترنتی در منزل ارائه خواهدشد. ضمن اینکه پیشنهاد میکنم، تمام موارد را بررسی کنید، حتما در خبرنامه که در انتهای این نوشته وجود دارد عضو شوید، تا به محض به روزسانی مقاله کسب و کار […]

در این نوشته، مطالب مفیدی در رابطه با کسب و کار اینترنتی، درآمد اینترنتی بدون سرمایه و کسب و کار اینترنتی در منزل ارائه خواهدشد. ضمن اینکه پیشنهاد میکنم، تمام موارد را بررسی کنید، حتما در خبرنامه که در انتهای این نوشته وجود دارد عضو شوید، تا به محض به روزسانی مقاله کسب و کار اینترنتی و دیگر مقالات مربوط به کسب و کار اینترنتی، به شما اطلاع داده شود.

کسب و کار اینترنتی جزء کسب و کار های جدید در جهان مخصوصا ایران است. میدانم که شما هم علاقمند به راه اندازی کسب و کار اینترنتی، مخصوصا کسب و کار اینترنتی در منزل هستید.

بله برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی، نیازی به داشتن دفتر یا مغازه و هزینه هایی مرسوم کسب و کار سنتی نیست. بهمین دلیل کسب و کار اینترنتی، محبوب شده است. بنابراین کار اینترنتی در منزل هم شدنی است.

 همانطور که در نمودار مشاهده می کنید، نمودار آبی رنگ که مربوط به جستجوی “کسب و کار اینترنتی” است، دارای حجم جستجوی بیشتری نسبت به مواردی مربوط به کسب و کار سنتی مثل “مغازه پرسود”، “شغل های جدید و پردرآمد در ایران” و “شغل های جدید برای مغازه” است.

پیش بینی رشد کسب و کار اینترنتی در سال ۹۷، ۲۵% بوده است. درضمن میزان تعداد شاغلان در هر حوزه مشخص شده است.

شما هم می توانید یک کسب و کار اینترنتی در منزل داشته باشید؟

با این همه اوصاف شما چرا از این غافله عقب بمانید؟

سوالات مهمی که در مورد کسب و کار اینترنتی ممکن است داشته باشید.

انواع مدل کسب و کار اینترنتی

راه اندازی کسب و کار اینترنتی برمبنای محصول(Product):
اگر شما خودتان محصولی را تولید کرده اید، می توانید از این روش استفاده کنید. البته اگر خودتان محصولی ندارید، می توانید محصول موردنظر را از بازار تهیه کنید. البته خوبی این نوع کسب و کار اینترنتی، نسبت به روش سنتی آن، این است که در این روش فقط باید تصویر و ویژگیها و توضیحات خوبی برای محصول قراردهید، درصورتیکه در روش سنتی خود محصول هم باید موجود باشد. بنابراین این نوع کسب و کار هزینه کمتری دارد، و درضمن می توانید از لحاظ MVP راحت تر کسب و کار خود را شروع کنید و آن را توسعه دهید.

برای این کار می توانید تامین کننده های مختلف با محدوده قیمتی که حاشیه مناسب سودی، برای شما ایجادکند را پیداکنید، سپس تصویر محصول را آماده و همراه با توضیحات مناسب در سایت یا دیگر پلتفرم ها قراردهید.

در اینصورت نیازی نیست همان ابتدای کار، تمام سرمایه خود را صرف خرید محصول کنید، و بعد از انجام مراحل MVP ، بررسی رقبا، پیداکردن مشتریان و بقیه موارد و رسیدن به محصول نهایی، درصورت نیاز خود آن را تولید و یا واردکنید، درغیراینصورت باز از روش تامین محصول می توانید استفاده کنید.

راه اندازی کسب و کار اینترنتی برمبنای خدمات(Service):
در این روش بجای فروش محصول، خدمات خودتان یا دیگران را می توانید بفروش برسانید. اگر خودتان خدمات دارید که می توانید از طریق اینترنت و بصورت آنلاین آنرا عرضه کنید، می توانید از این روش استفاده کنید. البته اگر می خواهید از همان روش MVP استفاده کنید، می توانید خدمات خود را در سایتهای واسط که مشتری را به فروشنده خدمات، مرتبط می کنند، استفاده کنید تا موارد مربوط به خدمات موردنظر را کامل بررسی کنید، و بعد از آن مستقیم خودتان آن خدمات را عرضه کنید.

البته می توانید پلتفرمی واسط برای رساندن مشتریان به افرادی که خدمات موردنظر را ارائه می دهند، برسانید و از این طریق کسب درآمد کنید.

راه اندازی کسب و کار اینترنتی برمبنای اطلاعات(Information):
مبنای فروش محصولات در این حوزه فروش اطلاعات است.  در این مدل می توانید محصولات آموزشی، وبینار، کارگاه های آموزشی، سمینار و هر موردی که به فروش اطلاعات مربوط باشد، را بفروش برسانید.

اگر خودتان همین الان تخصص و مهارت کافی در حوزه موردنظر را ندارید، می توانید محصولات، کارگاه ها، وبینار و سمینارهای آموزشی دیگران را بفروش برسانید و از افرادی که در آن محصولات را تهیه کرده اند، بازخورد بگیرید تا باز بتوانید طبق MVP ایده خود را بصورت عالی پیاده سازی کنید.

با انتخاب هر کدام از مدلهای بالا، می توانید کار اینترنتی در منزل را شروع کنید.

معرفی تکنیک های موثر در ایده پردازی برای شروع کسب و کار اینترنتی

تکنیک های زیادی برای ایده پردازی وجود دارد که با تحقیق بیشتر می توانید از آنها برای ایده پردازی استفاده کنید. برخی از این تکنیکها شامل بارش فکری، نقشه ذهنی، استوری برد، رویاپزداری، فهرست سازی، و….

اسکمپر(SCAMPER)

تکنیک اسکمپر بر پایۀ خلاقیت فردی طراحی  شده است ولی می تواند برای تیم ها و کار گروهی نیز مفید باشد. در این روش مجموعه ای از واژه های سؤال برانگیز موجب می شود با تصور مسائل و محدودیت ها در جهات و ابعاد مختلف، راه حل ها و ایده های بیشتر و با کیفیت تری برای حل مسئله ارائه و حتی فرصت هایی جدید شناسایی شود. شما با این روش می توانید ایده های خود را برای بهبود محصولات موجود و یا ایجاد و تولید یک محصول جدید ثبت کنید. در ابتدا مسئله ای را که مایلید حل کنید و یا ایده ای را که می خواهید توسعه دهید، اظهار کنید. این ایده یا مسئله، هر چیزی می تواند باشد؛ می تواند چالشی در زندگی شخصی یا کاری شما و یا خدمت یا فرایند باشد که تصمیم دارید آن را بهبود دهید. سپس برای هدایت خود، به وسیله  ، یک محصول فهرست اسکمپر، درباره آن سؤال بپرسید. پرسش های متعددی می توانید مطرح کنید. واژگان کلیدی و محرک را با پرسش ها مطابقت دهید؛ طوری که در پاسخ به آنها به یک ایدۀ جدید برسید. می توانید هفت نوع پرسش با موضوعات زیر در مورد محصول یا خدمات موجود طرح کنید.

 

۱)                          Substitute (جایگزینی): در مورد جایگزین کردن بخشی از مسئله، محصول یا فرایند با چیز دیگر، فکر کنید. با جست وجو کردن جایگزین ها، می توانید به ایده های جدید برسید. می توانید اشیا، مکان ها، فرایندها، افراد، ایده ها و حتی احساسات  را تغییر دهید و جایگزین کنید. جانشینی تا آنجا پیش می رود که می توان یک چیز را با هیچ و سپس هیچ را جانشین چیز دیگری کرد.

۲)                          Combine (ترکیب): هدف از ترکیب کردن، تحلیل امکان ادغام دو ایده، دو مرحله فرایند یا دو محصول در یک خروجی کارآمد و مفیدتر است. گاهی ترکیب کردن دو ایدۀ نوآورانه می تواند منتهی به تولید یک محصول، خدمت یا فناوری جدید شود. به ترکیب دو یا تعداد بیشتری از اجزای مسئله فکر کنید تا یک محصول متفاوت بسازید یا هماهنگی آنها را افزایش دهید.

۳)                          Adapt or Adopt (سازگار کردن یا اقتباس): سازگارکردن، شامل اصلاح کردن یا بهبود دادن محصولات یا خدمات، برای دستیابی به خروجی بهتر است. اصلاح کردن شامل ایجاد تغییرات کوچک تا تغییراتی اساسی در کل پروژه، محصول یا خدمت است.به اقتباس کردن از ایده های موجود، برای حل مساله خود بیاندیشید. احتمالا راه حل شما پیش  از این وجود داشته است. بسیاری از ایده ها و اختراعات، آثار هنری و موسیقی تا درجه ای اقتباس  شده اند.

۴)                          تقویت و اصلاح (Modify: Magnify, Minify) : در این روش با کاهش یا افزایش مراحل پروژه یا تغییر نگرش به مشکلات، به گونه ای تغییر یا اصلاح ایجاد می شود که قابلیت های نوآورانه  بیشتری را فراهم کند یا مشکلات موجود را حل  کند. درباره راه های تقویت یا بزرگ نمایی ایده خود بیندیشید. جست وجو برای بزرگ سازی، قسمت مهمی از تکنیک اسکمپر است. پرسش های بزرگ سازی شامل امکانات نامحدودی است که از طریق جمع و ضرب حاصل می شود.

۵)                          به کاربستن در دیگر کاربردها(Put to Another Use): مهم ترین گام در این مرحله چگونگی استفاده از یک محصول یا فرایند برای هدف دیگر است. چطور می توانید ایده فعلی خود را در دیگر مصارف به کار ببندید، یا اینکه چطور می توانید از چیز دیگری برای حل مسئله خود به گونه ای دیگر استفاده کنید؟ در بسیاری از موارد یک ایده را فقط می توان با به کار بردن آن به صورت متفاوتی از تصویر اولیه، بزرگ تر کرد یا به صورت جدیدی به کار برد.

۶)                          حذف (Eliminate): هدف شناسایی بخش هایی از فرایند، محصول یا خدمت است که می توان برای بهبود، آنها را حذف کرد. این کار به بررسی بخش های غیرضروری کسب و کار یا پروژه نیز کمک می کند. گاهی اوقات حذف منابع یا مراحل غیرضروری موجود، باعث افزایش توانایی برای رسیدن به نوآوری شده؛ موجب تخصیص منابع بیشتری برای خلاقیت در کسب و کار می شود. اگر بخش هایی از ایده را حذف کنید، چه اتفاقی می افتد؟ در این روش می توان از سؤال تقسیمی، تفریقی و حذفی برای هدایت ذهن به سمت ایده سازی کمک گرفت. ساده سازی کنید و اجزا را کاهش داده و حذف کنید.

۷)                          معکوس کردن ـ بازآرایی (Reverse ـ Rearrange): در بازآرایی یا معکوس سازی مراحل کار، احتمال کسب خلاقیت در زمان تغییر ترتیب مراحل کار وجود دارد. معکوس کردن فرایند یا بخشی از آن، می تواند به حل مشکلات یا تولید خروجی خلاقانه تر کمک کند.

 

شناسایی نیازها قبل از راه اندازی کسب و کار اینترنتی

توجه داشته باشید هر ایده کسب و کار اینترنتی، باید براساس نیاز و تقاضای موجود بازار شکل گرفته، راهکاری بهینه و مطلوب برای آن ارائه شود. اگر نیاز و خواسته ای در مشتری وجود نداشته باشد، مسلما محصولی نیز به وجود نخواهد آمد. محصول هر چیزی است که بتواند خواسته ای  را پاسخ دهد. باید بین مفاهیم نیاز، خواسته و تقاضا تفاوت قائل شوید.

نیازاقلام اصلی مورد احتیاج هر فرد است. نیازها در انسانها نسبتا مشابه است. هنگامی که نیاز در جهت تأمین هدف یا اهداف خاصی قرار گیرد تبدیل به خواسته میشود. نیاز به غذا برای یک فرد ایرانی، ژاپنی و نیجریه ای مانند هم است. اما هر یک برای رفع نیاز، خواسته های متفاوتی دارند.

تقاضا یعنی خواستن محصولاتی خاص که برای داشتن آنها باید مقدار مشخصی پول پرداخت شود. به عبارت دیگر، اگر مشتریان مایل و قادر به خرید یک خواسته باشند، به این معنی است که آنها تقاضا برای این خواسته را دارند. مثال ممکن است بسیاری از افراد خواستار خرید نوع خاصی از رایانه قابل حمل باشند ولی همه توان پرداخت هزینه و خرید آن را ندارند.

ارزیابی ایده ها 

ممکن است در جلسه همفکری که با یکدیگر چندین ایده را که به ذهنتان رسیده است، نوشته باشید؛ اما نمیدانید که کدام ایده بهتر و عملی تر از دیگری است. برای این کار باید با رتبه بندی ایده(ها)  یا فکر(ها)؛ ایده/ فکر تجاری خود را تعریف و مزیت آن را تشریح کنید. ایده شما ممکن است شامل پاسخ یا تکمیل یک نیاز پاسخ داده نشده یا تکمیل نشده در بازار باشد.

 روشهای پاسخ به این نیاز عبارتند از: ارائه یک محصول جدید، ارائه محصول موجود با شکل جدید، تولید یک محصول بهتر یا ارزانتر نسبت به رقبا یا سایر روشهایی که میتواند منجر به ایجاد ارزش افزوده شود.

یک ایده فقط زمانی مناسب  است که مردم برای خدمات یا محصوالتی که این ایده به آنها عرضه میکند، حاضر به پرداخت پول به شما باشند.

ایده زمانی خوب و مناسب است که:

  • مشتری برای آن وجود داشته باشد.
  • مشتریان علاقه مند، دارای توان مالی خرید و در دسترس باشند (بازار هدف(
  • ایده شما نسبت به محصولات مشابه، برتری و رقابت پذیری داشته باشد.
  • ارزش ویژه ای برای مشتری ارائه دهد و بتواند در وی اشتیاق خرید ایجاد کند.
  • دلایل متعددی برای خریدن محصول از جانب مشتریان وجود داشته باشد.

ایده زمانی امکان عملی شدن خواهد داشت که :

  • سرمایه گذاری موردنیاز خیلی زیاد نباشد.
  • نیاز به هزینه های زیادی نباشد.
  • با امکانات موجود بتوان آن را اجرا کرد.

در نظر داشته باشید که در ایده یابی کاروکسب تنها نباید به نتایج چنین جدولی اکتفا کنید. روشهای دیگری نیز برای ارزیابی ایده وجود دارد. همچنین میتوانید با نظرسنجی از خبرگانی که در اطراف خود میشناسید و یا صاحبان کاروکسب به نتایج مفیدی برسید.

با توجه به تفاوت بین خواسته ها و تمایلات مشتریان تان و همچنین ویژگیهای فرهنگی، اقتصادی، جغرافیایی و… باید برای هر بازار، متناسب با ویژگیها و خصوصیات خودش عمل کنید. هر کاروکسبی که با شناخت اصولی همراه باشد، احتمالا نتیجه آن موفقیت آمیز است. شما نیز باید تلاش کنید که بازار کاروکسب خود و مشتریان، رقبا، فروشندگان، واسطه گران، نیاز بازار، بانکها و خدمات آنها، قوانین و مقررات و… را به خوبی بشناسید.

بوم مدل کسب و کار

مدل کاروکسب را میتوان به ۹ جزء سازنده اساسی دسته بندی کرد.

 ۱. مشتری شناسی: اینکه دقیقا بدانید، چه کسی میخواهد محصولتان را بخرد و چرا به آن نیاز دارد، به شما کمک خواهد کرد تا کاروکسب خود را به عنوان بهترین راه حل برای نیازهای شخصی افراد متمایز سازید. در نتیجه، نسبت به رقبای خود بهتر عمل خواهید کرد و برای مشتری رضایت بیشتری به وجود می آورید. مشتری قلب هر کاروکسبی است. بدون مشتری و سودآوری هیچ کاروکسبی نمی تواند در بلندمدت دوام بیاورد.

 در هر مرحله از کاروکسب می توان مشتریان را برحسب نیاز به شیوه های گوناگون دسته بندی کرد و نسبت به آنان شناخت لازم را به دست آورد، بعنوان مثال می توان مشتریان را براساس سن، جنسیت، سطح درآمد، نوع شغل و محل زندگی دسته بندی کرد.

۲. طراحی ارزش پیشنهادی: مزیت هایی که کاروکسب شما را از سایر رقبا متمایز میکند، در بخش ارزشهای پیشنهادی قرار خواهند گرفت، هر ارزش پیشنهادی شامل بسته ای منتخب از محصولات یا خدمات است که نیازهای بخش خاصی از مشتریان را برآورده میکند.

۳. تعیین کانال توزیع: کانالهای توزیع، مجراهای ارتباطی هستند که قرار است محصول یا خدمات ارائه شده در کاروکسب شما را به دست مشتریان برسانند. کانال های ارتباطی نقاط تماس با مشتری هستند و نقش مهمی در تجربه مشتری(Experience User )دارند. کانالها از نظر مالکیت کاروکسب به دو صورت شخصی و شریکی و ازنظر نوع ارتباط با مشتری به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم تقسیم بندی میشود.

۴. ارتباط با مشتریان: نوع ارتباط شما با مشتریان و تداوم این ارتباط یکی از عناصر کلیدی است که آینده کاروکسب به آن وابسته است. این بخش نحوه عملکرد این ارتباط را بیان میکند. برای اجرای مشتری مداری و شناخت مشتری و نیازهایش باید ارتباط درست و مناسب با او برقرار کنید.

۵. جریان درآمدی(درآمدزایی): مهمترین بخش و هدف اصلی کاروکسب، درآمد است. جریان درآمدی مخرج مشترک تمام ارزشها و هزینه های خلق شده در کاروکسب شما است. حیات کاروکسب شما به نحوه تشریح و عملکرد این بخش وابسته است. اگر مشتری را قلب کاروکسب بدانید، الگو و جریان درآمدی، شریانهای کاروکسب را تشکیل می دهند. سازوکار قیمت گذاری با توجه به جریان درآمدی متفاوت است. دو نوع قیمتگذاری مقطوع (تعیین قیمتها از قبل) و قیمتگذاری پویا (تعیین قیمتها براساس شرایط بازار) متداول است.

۶. منابع کلیدی: ضرورت های مالی، انسانی، فیزیکی، تجهیزاتی و معنوی هستند که برای پیاده سازی و عرضه ارزش های تعریف شده به آن نیازمند هستید.

۷. فعالیت های کلیدی: فعالیت های اصلی یا کلیدی مهم ترین اقداماتی هستند که برای خلق و ارائه ارزش پیشنهادی، دستیابی به حفظ ارتباط با مشتری و کسب درآمد ضروری هستند و باعث می شوند ارزش ها و منابع اصلی تبدیل به خدمات یا محصول قابل فروش شود.

۸. شرکای کلیدی: قراراست با چه کار و کسب هایی و در چه زمینه هایی و چگونه شریک شوید؟ صاحبان کسب و کار به منظور بهینه سازی نمودن کار و کسب خود، کاهش خطر یا کسب منابع، مشارکت هایی را ایجاد می کنند.

۹. جریان هزینه: هزینه هایی که برای ایجاد، رشد، توسعه و پایداری کسب و کار پیش روی شماست، در این بخش تشریح و مشخص می شود. خلق و ارائه ارزش، حفظ ارتباط با مشتری و ایجاد درآمد، همگی هزینه هایی در بردارند. برخی از مدل های کسب و کار هزینه محور و برخی ارزش محور هستند. همچنین برخی از هزینه ها مانند دستمزد و اجاره و یا امکانات فیزیکی و… ثابت هستند و برخی از هزینه ها با توجه به میزان کالا و خدمات تولیدشده متغیر هستند.

 

تعیین راهبرد (Strategy) کسب و کار

راهبرد (Strategy) بمعنی استفاده از منابع محدود، با بهره گیری از فرصت های موجود در محیط کسب و کار است، بگونه ای که بتوانید برای خود مزیت رقابتی بوجود بیاورید و از این طریق به تمایز در کسب و کار خود برسید. بنابراین بمنظور موفقیت در کسب و کار باید راهبردهای صحیحی تعیین کنید تا بتوانید ابتدا بقا و سپس توسعه خود را تضمین کنید.

پرسونای مشتری در کسب و کار

یکی از عوامل موفقیت برنامه ریزی یک کسب و کار، توانایی درک دیدگاه مخاطب و مشتری درباره محصول یا خدماتی است که قرار است به او ارائه کنید. برای اینکه متوجه شوید مشتری از محصول شما رضایت خواهد داشت یا خیر، باید خودتان را به جای آن مشتری قرارداده، کسب و کار خود را ارزیابی کنید.

پرسونای مشتری (مخاطب،کاربر،خریدار) نمایانگر تجربه و خواسته های مشتری از محصولات یا خدمات یک  کسب وکار است، شخصیتی خیالی که سلیقه افراد موجود در یک گروه مشتری را شبیه سازی می کند. هر پرسونا کار و به شما کمک می کند تا رفتارها و شیوه های زندگی هر گروه را تعریف کرده و جایگاه محصول یا خدمت خود را در زندگی آنها پیدا کنید.

بین خواسته مشتریان و محصول یا خدماتی که شما به آنها ارائه می کنید، وجه اشتراکی وجود دارد که مفهوم مزیت رقابتی شما را تعیین می کند. مزیت رقابتی، مجموعه عوامل یا توانمندی هایی است که شما را قادر می سازد از رقبایتان عملکرد بهتری داشته باشید. اگر شما درصد بیشتری از نیازهای مشتری را پاسخ  دهید، مشتری، اول شما را انتخاب خواهدکرد.

به همین دلیل در  کسب و کار، تأکید زیادی بر مفهوم پرسونای مشتری می شود.

تدوین پرسونا

پرسونا یک تصویرسازی فرضی از ویژگی های مشتریان هدف شما است. این فهرست ویژگی ها شامل رفتار گذشته مخاطبان، الگوی هزینه کردن آنها، خواسته ها و دغدغه های آنها و حتی الگوهای ارزشی آنها است. برای تدوین پرسونایی اثرگذار، باید مخاطب هدف را خوب بشناسید.

ساخت پرسونا با فرضیات، شما را به پرسونایی می رساند که «فکر می کنید مشتری شماست» اما شما نیاز دارید بدانید که «واقعا چه کسی مشتری شماست». بنابراین نیاز به منابع مطمئنی دارید که اطلاعات را از آن استخراج  کنید.

مراحل تدوین پرسونا

روش های دستیابی به اطلاعات پرسونا

برای ساخت پرسونا به شناخت رفتار، نیازها، دغدغه ها و ویژگی های شخصیتی مشتری نیاز داریم. برای جمع آوری این اطلاعات از روش های زیر استفاده می کنیم.

  • نظرسنجی: نظرسنجی حضوری یا آنلاین برگزار کنید تا نیازها و انگیزه های مخاطبانتان را بشناسید. هدف از این کار، رسیدن به چیزی است که «مشتریان فکر می کنند» نه «آنچه شما تصور می کنید که فکر می کنند».
  • مصاحبه حضوری و تلفنی: با مشتریان فعلی، مشتریان سابق، مشتریان تازه، کسانی که هنوز مشتری شما نیستند و همکاران خود، صحبت کنید. مسیر صحبت باید به گونه ای باشد که مشتری به سمت اطلاعاتی که نیاز دارید، هدایت شود. در نهایت پاسخ ها را بررسی کنید و در ساخت پرسونا استفاده کنید.
  • مصاحبه با افراد، بنگاه، شرکت یا سازمان، کار و کسب: تیم پشتیبانی یا فروش در بنگاه یا کار و کسب شما افرادی هستند که دائما با مشتری سروکار دارند و اگر با آنان مشورت کنید، می توانید اطلاعات ارزشمندی در مورد مشتریان و کاربران واقعی محصول استخراج کنید.
  • مشاهده: روشی بلندمدت و زمان بر است؛ تا اطلاعات جمع شوند. درصورتیکه فروشگاه اینترنتی راه اندازی شود بعدها می توانید از بعضی از امکانات مانند سرویس Google Analytics استفاده کنید. می توانید ببینید مشتریان از کجا وارد می شوند، با جست وجوی چه کلماتی وارد می شوند و به شما می رسند. به چه بخش هایی سر می زنند؟ قسمت های «ثبت نام» و «تماس با ما» را چک کنید و ببینید کسانی که  از محصول شما استفاده می کنند، چه کسانی هستند و چه می خواهند. این ابزار اطلاعات را بصورت آماری دراختیار شما قرارمیدهد ولی ابزاری مثل Hotjar این اطلاعات را بصورت بصری دراختیار شما قرارمیدهد.

 روش های متعددی برای جمع آوری اطلاعات وجود دارد. اینکه از چه روشی استفاده کنید، به خلاقیت، زمان و بودجه شما بستگی دارد. دقت داشته باشید اطلاعات به دست آمده در هر روش، می تواند کمی یا کیفی باشد. مهم، تحلیل شما از آن است و اینکه به شیوه صحیح از آنها استفاده کنید.

نقشه سفر مشتری

حالا این سوال پیش می آید که چگونه متوجه شویم مشتریانی که از سایت ما قرار است خرید کنند چه سؤالاتی دارند؟ چه احساسی در آنها نسبت به محتوای سایت و محصول ما ایجاد خواهد شد؟

تدوین نقشه سفر مشتری (Customer Journey Map)، بخش مهمی از شناخت تعامل مشتری با کسب و کار اینترنتی است. نقشه سفرمشتری یا «سیاحت ذهن مشتری» داستان و فرایند تجربۀ مشتری، از ارتباط اولیه، فرایند مشارکت و درگیری او تا رابطه بلندمدت وی با کسب و کار شما تعریف می کند.

هدف اصلی این نقشه، شناسایی و معرفی تعاملات اصلی است که مشتری با کسب و کار اینترنتی شما دارد . نقشه سفر درباره احساسات، انگیزه  ها و سؤالات مشتری در رابطه با هر یک از نقاط تماس او با کسب و کار شماست.

بنابراین در نقشه سازی مسیر، تمامی نقاط ارتباط یا نقاط تماس با مشتری را مشخص کنید، مسیری که قرار است هر پرسونا طی کرده تا محصول شما را کشف، خرید و از آن استفاده کند و نشان دهید که چه کسی و کجا پرسونا با کسب و کار شما ارتباط برقرار کرده است.

مشتریان کسب و کار اینترنتی شما از زمان آشناشدن با محصولی که شما در فروشگاهتان خواهید فروخت تا زمانی که به خریدار نهایی تبدیل می شوند، مسیرهای متفاوتی را طی می کنند. برای آگاهی از نقشه سفر مشتری در خرید اینترنتی، استفاده از مدل لحظات حقیقی (Moments of Truth یا MOT) یکی از راه های مفید است. در این مدل سعی می شود نقاط تماس مشتری با سایت کسب و کار اینترنتی در جاهای مختلف شناسایی شود و با سرمایه گذاری بهتر در آنها، فرایند بازاریابی و فروش آسان تر می شود.

MVP (Minimum Viable Product) یا کمینه محصول پذیرفتنی

هرگز همۀ سرمایۀ خود را برای تهیۀ یک محصول نهایی کامل خرج نکنید، ابتدا نیازهای بازار و مشتری را بشناسید و سپس با ارائۀ یک سایت قوی و کامل، فروش خود را تضمین کنید. تولید یک سایت با ویژگی های زیاد کاری زمان بر است و همچنین امکان کمتر دیده شدن و دیر بازده بودن آن وجود دارد. اما تولید یک سایت حداقلی، به شما کمک می کند که کسب و کار خودتان را با تلاش و هزینه کمتری راه اندازی و آزمایش کنید.

MVP یا «کمینه محصول پذیرفتنی»(Minimum Viable Product)، به محصولی گفته می شود که درواقع دارای حداقل ویژگی های لازم برای عرضه به مشتری ها باشد و هدف از ارائۀ آن، مشاهدۀ بازخورد مشتری ها نسبت به محصول است.

MVP یک سایت درواقع نسخه ای نمونه، ساده و اولیه است که یک تیم می تواند به کمک آن، بیشترین اطلاعات لازم دربارۀ بازخورد مشتری ها را به دست آورد.

یکی از علت های شکست برخی از کسب و کارهای اینترنتی، سرمایه گذاری روی تولید محصولی است که خریدار زیادی ندارد. ساختن یک MVP می تواند خطر این اشتباه را برای شما کاهش دهد.

مراحل ساخت یک MVP در کسب و کار اینترنتی

۱- تعریف هدف و مشتریان

در اولین گام برای طراحی MVP، طرح یا ایده کسب و کار خود را بیان کنید. خود را به جای مشتریانی بگذاریید که قرار است از سایت خرید کنند.

۲- شناسایی و تحلیل رقبا

اگر در حال حاضر سایت هایی مشابه با محصول یا خدمات شما در بازار وجود دارد، باید آنها را به خوبی تحلیل کنید. ممکن است ایده شما خیلی خاص و منحصربه فرد نباشد و رقبای قدرتمندی در بازار داشته باشید. ترافیک سایت رقبای خود را بررسی کنید. ترافیک سایت میزان اطلاعات تبادل شده از قبیل متن، تصویر، ویدئو، پرونده و…. بین تارنما و بازدیدکننده سایت است.

روشهای مقدماتی تحلیل رقبا ( در شروع کسب و کار اینترنتی)

الف- بررسی تعداد صفحات ایندکس شده سایت رقبا: یکی از عوامل نشان دهنده سابقه سایت در گوگل است. برای اینکار در گوگل عبارت زیر را تایپ کنید.
Site: site.com
بجای site.com، ادرس سایت موردنظر را واردکنید.

ب- بررسی صفحه اصلی سایت رقبا: شناسایی فهرست و پیشنهادهایی که در صفحه اول به مشتریان نمایش داده شده است. عنوان صفحه، عناوین موجود در صفحه را بررسی کنید. چه کلمات کلیدی و عباراتی در عناوین وجود دارد.
ج- بررسی فعالیت رقبا در شبکه های اجتماعی: ازنظر تعداد تعاملات در صفحات اجتماعی اعتبار سایت را بررسی می کنیم. این کار را برای تعیین راهبرد بازاریابی رقیب در شبکه اجتماعی، انجام می دهیم. برای اینکار تعداد پسندها (لایک)، نظرات(کامنت)، تعداد دنبال کنندگان(فالور) و… را بررسی می کنیم.

۳- تعیین مسیر حرکت مشتری: با بررسی مسیر حرکت مشتری ها (user flow) در سایت متوجه می شوید کدام قسمت های سایت را باید تقویت کنید.
۴- تهیه فهرست امکانات ضروری: بعد از اینکه مسیر حرکت مشتری را تعیین کردید، باید فهرستی از امکانات ضروری هر بخش را تهیه کنید. معمولا هر بخش از یک سری امکانات اصلی و فرعی تشکیل شده است. آنها را به صورت یک فهرست مشخص کنید. امکاناتی را که دارای بیشترین ضرورت هستند، در بالای فهرست و موارد کم اهمیت تر را در پایین فهرست قرار دهید. در نهایت با توجه به اولویت ویژگی ها برای ساختن آنها اقدام کنید. برای مثال معرفی محصولات امکان اصلی و تعیین رنگ محصول یا دسته بندی مردانه، زنانه، بچگانه، امکان فرعی است. دقت داشته باشید که باید به همۀ موارد فهرست خود رسیدگی کنید.
۵- ساخت، امتحان و یادگیری: پس از مشخص شدن طرح اولیه و ساخته شدن سایت اولیه، باید سایت امتحان شود. در این مرحله از کسب و کار اینترنتی، قبل از خرید امکانات اولیه سایت و آماده سازی سایت، در یکی از فضاهای سرویس دهنده رایگان وبلاگ، بعنوان MVP یک وبلاگ را ایجاد کنید. در صفحه نخست آن به معرفی محصولات اصلی و متمایز خود اقدام کنید. برای تحلیل و توسعه کسب و کار اینترنتی، نیاز به ابزارهای گوگل دارید. ابزارهایی مثل Search Console و Google analytics .

آزمون MVP

آزمایش A/B، برای آزمایش اثربخشی هرگونه تغییر در محصول یا خدمت شما استفاده می شود. برای آزمایش اینکه چگونه بازدیدکنندگان به تصمیم های طراحی شما واکنش نشان می دهند. باید دو نسخه از محصول، صفحه یا نسخه بازاریابی را آزمایش کنید و اجازه دهید تا تعاملات بازدیدکنندگان تعیین کنند کدام بهترین عملکرد را داشته است.
برای مثال به مدت یک هفته نتایج بازدید از نسخه های تولیدی تان را در نظر بگیرید، زیرا بخشی از بازدیدکنندگان شما نسخه A را مشاهده می کنند، در حالی که بقیه نسخه B را می بینند. در پایان مدت معین، با استفاده از میزان تماس های گرفته شده به وسیله مشتریان برای سفارش کالا، مقایسه داده های جمع آوری شده در رایانامه ها و یا ابزارهای پیشرفته تر تجزیه وتحلیل، عملکرد هر یک از نسخه ها را براساس مجموعه ای از معیارها بررسی و گزینه بهتر را انتخاب کنید.

درآمد اینترنتی بدون سرمایه و داشتن کسب و کار اینترنتی ممکن است؟

درآمد اینترنتی بدون سرمایه در تمام انواع مدلهای کسب و کار اینترنتی ممکن است. در زیر می توانید روش های درآمد اینترنتی بدون سرمایه را مطالعه کنید:

درآمد اینترنتی بدون سرمایه : روش ها

کسب و کار اینترنتی با درآمد اینترنتی بدون سرمایه – روش اول: همکاری در فروش

یک نوع مدل کسب و کار اینترنتی و درآمد اینترنتی بدون سرمایه، همکاری در فروش است. همکاری در فروش روش جدیدی نیست، و همان اوایل رشد استفاده از اینترنت در ایران، چند سایت بزرگ، امکان همکاری در فروش را فراهم کردند. اما بنظرم در این سالها، همکاری در فروش بخاطر حضور شبکه های اجتماعی آسان تر شده است.

شما می توانید همکاری در فروش در سایت ها مثل همکاری در فروش دیجی کالا و دیگر سایتها، همکاری در فروش تلگرام و یا همکاری در فروش اینستاگرام را انجام دهید، این بسته به علاقه یا تجربه شما دارد.

بنابراین یک روش کار اینترنتی در منزل، همکاری در فروش می باشد.

کار اینترنتی در منزل: آیا همکاری در فروش برای هر فردی مناسب است؟

همکاری در فروش شاید برای هر فردی مناسب نباشد، بخاطر اینکه در این روش حقوق ثابتی وجود ندارد و میزان درآمد در این روش بسته به عملکرد شما دارد. درضمن باتوجه به انتخاب نوع همکاری درفروش سایت یا شبکه های اجتماعی ، همینطور نوع محصول یا خدماتی که قصد همکاری در فروش آن را دارید، ممکن است میزان پورسانت متفاوت باشد. درضمن ممکن است در برخی انواع همکاری در فروش، عضوگیری هم امتیاز داشته باشد. مثل بازاریابی شبکه ای .

انواع مدلهای همکاری در فروش شامل همکاری در فروش محصولات، خدمات و اطلاعات می شود، که معمولا همکاری در فروش محصولات بیشتر وجود دارد. درضمن ممکن است محصولات فیزیکی نباشند، که یک نوع آن همکاری در فروش محصولات آموزشی می باشد.

اگر تمایل دارید، همکاری در فروش محصولات آموزشی را با پورسانت حداقل ۳۰% شروع کنید، می توانید در سیستم همکاری در فروش همین سایت، شروع کنید، و شروع به معرفی محصولات آموزشی این سایت در شبکه های اجتماعی، پیج یا کانال یا گروه خودتان یا دیگران در واتساپ، تلگرام یا اینستاگرام کنید. درضمن برای همکاری در فروش از آشنایان و اقوام خود که به شما اعتماد دارند، شروع کنید.

برای ثبت نام در سیستم همکاری در فروش محصولات آموزشی این سایت ، اینجا کلیک کنید. بعد از ثبت نام، برای شما پنل و لینک اختصاصی درنظر گرفته می شود، که می توانید با رجوع به پنل، علاوه بر ساخت لینک اختصاصی خودتان برای هر محصول آموزشی، بعدا می توانید میزان رجوع به سایت بواسطه لینک اختصاصی شما، همینطور میزان خرید و پورسانت را مشاهده کنید.

هر فردی که با لینک اختصاصی شما وارد سایت شود و یکی از محصولات را تهیه کند، به محض خرید، پورسانت شما در پنل اختصاصی شما مشخص می شود، بعد از رسیدن مبلغ درامد شما به حداقل ۱۰۰هزار تومان، می توانید درخواست تسویه حساب بزنید و در کمتر از ۱ روز به کارت شما، و درصورت معرفی حساب درکمتر از ۲ روز، مبلغ واریز می شود.

درآمد اینترنتی بدون سرمایه: روش دوم: روش های کسب درآمد از شبکه های اجتماعی

یکی از روش های درآمد اینترنتی بدون سرمایه، استفاده از قدرت شبکه های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام می باشد.

براساس نتایج نظرسنجی ملی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) که در روزهای ۱۷ و ۱۸ تیر ماه ۹۸ به صورت تلفنی با جامعه آماری شهروندان کل کشور (اعم از شهر و روستا) انجام شده است، از پاسخگویان پرسیده: «شما در حال حاضر از کدام یک از شبکه های اجتماعی استفاده می کنید؟»

این نتایج مشخص شد:

۴۲.۸ درصد واتس اپ، ۴۲.۴ درصد تلگرام، ۳۹.۵ درصد اینستاگرام، ۲.۸ درصد سروش، ۲.۳ درصد فیسبوک، ۱.۹ درصد توئیتر، ۱.۳ درصد ایتا، ۰.۸ درصد لاین، ۰.۷ درصد بله، ۰.۶ درصد آی گپ، ۰.۵درصد گپ ، ۰.۲ درصد بیسفون، ۰.۱ درصد ساینا استفاده می کنند و ۳۰.۴ درصد از هیچکدام از شبکه های اجتماعی استفاده نمی کنند. (البته پاسخگو می توانسته چند گزینه برای پاسخ انتخاب کند.)

با این آمار می توان گفت هنوز هم مثل گذشته می توان تلگرام و اینستاگرام را بعنوان یک روش کسب درآمد اینترنتی بدون سرمایه، دانست.

درآمد اینترنتی بدون سرمایه – کسب درامد از تلگرام

شاید تصورکنید که حتما برای کسب درامد از تلگرام باید کانال چندهزار عضو داشت، درصورتیکه حتی می توان با داشتن گروه یا سوپرگروه های با تعداد اعضای ۵۰۰ تا هزار عضو هم کار را شروع کرد و بعد اعضا را کمی زیادترکرد، و بعد اعضا را به کانال هدایت کرد. در همان گروه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰عضو هم می توانید شروع به کسب درآمد از تلگرام کنید. برای این کار می توانید در گروه های کوچک اعضایی که واقعا به محصولات یا خدمات موردنظر، علاقمند هستند را جذب کنید و محصولات یا خدمات را بفروش برسانید.
برای مثال گروه هایی که در زمینه فیتنس و تناسب اندام و افزایش قد و لاغری فعالیت دارند را می توان نام برد که با فروش محصولاتی از جمله دم کرده ها و یا قرص های تناسب اندام یا برنامه های غذایی و یا یک پک آموزشی به کسب درآمد مشغول هستند.

چرا کسب درامد از تلگرام بدون داشتن کانال هم جواب می دهد، به این علت که افرادی که در این گروه‌ها عضو می شوند، مشتریان واقعی و دائمی هستند و داشتن گروهی که با رفع یک نیاز یک مشکل یا دغدغه افراد و کاربران و اعضای شان باعث ایجاد حس اعتماد و وفاداری در اعضا می شوند و این افراد را به مشتریان دائمی خود تبدیل می کنند.

روش های کسب درآمد از تلگرام:

کسب درآمد از تلگرام، یکی از روشهای موثر و محبوب کار اینترنتی در منزل میباشد. برای کسب درآمد از تلگرام روشهای زیادی وجود دارد، در زیر چند نمونه را مشاهده می کنید:

• کسب درآمد از تلگرام از طریق راه اندازی کانال نیازمندیها
• ایجاد کانال جهت ایجاد تبادل های بنری و لینکی
• تولید محتوای آموزشی و فروش آن از تلگرام
• کسب درآمد از طریق تبلیغات
• کسب درآمد از ربات تلگرامی
• کسب درآمد از تلگرام از طریق ایجاد کانال فروشگاهی
• کسب درآمد از طریق خرید و فروش کانال های تلگرامی
• کسب درآمد از طریق تلگرام با راه اندازی کانال های ادمین یاب
• کسب درآمد از تلگرام از طریق خدمات آزاد کاری

نکات اولیه روش های کسب درآمد از تلگرام

  • گروه یا کانال: بسته به نوع مخاطب و نوع فعالیت شما در تلگرام، گروه یا کانال یا هر ۲ را می توانید انتخاب کنید ولی باید درنظر داشته باشید، که مدیریت گروه بخاطر مدیریت پست های ارسالی از سمت کاربران، تبلیغات، هجویات و …. سخت است ولی یکی از منافع گروه، تعامل کاربران است که در کانال این مورد وجود ندارد. پیشنهاد من این است که ابتدای کار کانال تلگرامی ایجادکنید.
  • ۲۰ پست اول کانال: بهتراست برای ۲۰ پست اول کانال تلگرام خود، برنامه ریزی داشته باشید و پست ها را طوری در کانال قراردهید که فردی که برای اولین بار وارد کانال می شود، ترغیب به Join(پیوستن به) کانال شود و از طرفی بخاطر همین علاقه ای که به موضوع کانال دارد، دوباره به کانال برگردد تا ادامه پست هایی که خوانده است را مشاهده کند. بنابراین تعداد پست حداقل ۱۰ تا داشته باشید.
  • پست پشت صحنه: قراردادن پست های مربوط به پشت صحنه به افزایش تعامل کاربر و اعتبار شما پیش آنها کمک می کند. با این کار کاربران بیشتر به شما اعتماد میکنند. در پست پشت صحنه بهتر است از خود یا تیم و فضای کاری و کاری که انجام میدهید ویدئو تهیه کنید، البته جزئیات این کار با توجه به حوزه فعالیت شما متفاوت است.
  • پادکست (فایل صوتی): برخلاف اینستاگرام که بیشتر بصری و ویدئویی است، تلگرام متنی و صوتی است. بنابراین می توانید پادکست هایی را در زمانهای مختلف و در موضوعات مختلف حوزه کاری کانال، قراردهید. میتوانید مصاحبه و مذاکره های تلفنی ضبط شده با فردی در حوزه موردنظر تهیه کرده اید، فایل صوتی پشتیبانی مشتری که بصورت تلفنی یا حضوری بوده است  و یا پادکست های اموزشی و … را قراردهید. درضمن درنظر داشته باشید برای ضبط پادکست ها نیازی به قراردادن اهنگ پس زمینه و میکروفن های گران قیمت وجود ندارد، میتوانید با موبایل خود هم شروع به تولید و ضبط پادکست ها کنید.
  • تعامل بیشتر: شاید یکی از دلایل اینکه مردم به اینترنت بیشتر از تلویزیون علاقه نشان دادند، این است که کاربران می توانند تعامل داشته باشند و خب این مورد گروه ها که خیلی پر رنگ است ولی اگر از کانال استفاده می کنید، میتوانید به شکل های مختلف کاربران را ترغیب به اقدام خاصی کنید. مثلا مواردی که در کانال برای تعامل کاربران وجود دارد، نظرسنجی است. بنابراین میتوانید در موارد مختلف از کاربر نظرسنجی کنید، این مورد هم به افزایش اعتبار شما و هم اصلاح و پیشرفت موارد مختلفی که دارید در آن فعالیت می کنید، کمک می کند.
  • استفاده از محتوای تولیدشده توسط کاربر(UGC:User Generated Content) : این مورد هم به افزایش تعامل کاربران و هم افزایش پست های کانال تلگرام کمک می کند. برای مثال شما درحال ارائه محصولاتی به کاربران هستید، از آنها بخواهید تا هنگام بازکردن بسته بندی یا در حال استفاده از محصول، ویدئو تهیه و برای شما ارسال کنند. یا نظر خود را در مورد خدمات یا محصولات شما اظهار کنند. البته بهتراست برای افزایش انگیزه کاربران برای تهیه ویدئو یا فایل صوتی های موردنظر، موارد تشویقی مثل تخفیف یا محصول رایگان یا قرعه کشی قراردهید، حالا می توانید این موارد قبل از انجام اولین درخواست از کاربران اعلام کنید یا اینکه بعد از اولین درخواست این کار را انجام دهید تا کاربران در درخواست های بعدی شما برای این کار خودجوش این کار را انجام دهند.

روش های جذب کاربر برای کانال تلگرام

اولین اصل برای جذب کاربر برتای کانال تلگرام، داشتن محتوای ارزشمند در حوزه موردنظر می باشد. سپس می توانید از روش های با هزینه و بدون نیاز به هزینه، به جذب کاربر در تلگرام بپردازید.
۱- اشتراک گذاری پست های کانال در دیگر گروه های مرتبط با حوزه: نکته ای که در این روش باید درنظر داشته باشید این است که گروه های مرتبط با حوزه کانال خود پیداکنید، و بصورت مرتب در گروه ها، پست ها را به اشتراک بگذارید. درنظر داشته باشید هر روز پست های کانال را قرارندهید. برای این که اشتراک گذاری پستها در دیگر گروه ها بعنوان تبلیغ درنظر گرفته نشود، در گروه ها مشارکت داشته باشید که در مورد بعدی توضیح داده ام.
۲- مشارکت در گروه های مرتبط: بهترین راه مشارکت در گروه ها، پاسخگویی و راهنمای کاربران گروه است. با این کار می توانید اگر پستی دارید که می توانید در جواب کاربر بدهید، در گروه باشتراک بگذارید و این کار علاوه بر اعتمادسازی، باعث جذب کاربر در کانال تلگرام می شود.
۳- تبادل لینک: روش دیگر جذب کاربر در کانال تلگرام، تبادل لینک است. برای اینکار کانال های مرتبط با را پیداکنید. و از با آنها توافق کنید تا هر ماه تبادل لینک داشته باشید.
۴- تبلیغات در کانال های مرتبط: این روش نیازمند هزینه است ولی درصورت تبلیغ در کانال های مرتبط و دارای کاربر زیاد، میتوانید کاربران زیادی را جذب کنید.

نکته ای که باید درنظر داشته باشید این است که برخی کانال ها دارای ممبرهای غیرواقعی هستند. برای اینکه متوجه این موردشوید که کانالی دارای ممبر فیک است یا اینکه کاربران کانال فعال هستند، تعداد نمایش(ویو) پستهای کانال را بررسی کنید.

درآمد اینترنتی بدون سرمایه : کسب درآمد از اینستاگرام

روش دیگر  کار اینترنتی در منزل، کسب درآمد از اینتستاگرام می باشد. نمونه، برای کسب درآمد از اینستاگرام، می توان پیجی با موضوعات پرمخاطب، منتشرکرد.

برای پیداکردن موضوعات پرطرفدار ۳ روش زیر را می توانید استفاده کنید:

  • روش اول:جستجو در خود اینستاگرام: می توان اگر به موضوع خاصی علاقمند هستید، نمون هایی از هشتگ ها را در قسمت اکسپلورر یا جستجوی اینستاگرام جستجو کنید.
  • روش دوم: استفاده از ابزارهای جانبی: می توانید از ابزارهای زیر برای پیداکردن هشتگهای پرمخاطب استفاده کنید:
    •  سایت keywordtool.io: وارد این لینک شوید، هشتگ موردنظر را وارد کنید و از سمت راست، زبان موردنظر را انتخاب کنید، با کلیک روی جستجو، نمون های هشتگ های مرتبط با تعدادپست ها نمایش داده میشود.

بعد از اینکه موضوع(های) موردنظر را انتخاب کردید، حالا نوبت به تولید محتوا در اینستاگرام می رسد.
برای جذب فالوور، هم می توانید در پست ها، از هشتگ های مربوط به موضوع موردنظر که در بالا پیداکردید، استفاده کنید و هم می توانید از رباتهایی که بطور خودکار فالورهایی که به موضوع پبج شما علاقمند هستند را جذب می کند، استفاده کنید.

عیب این روش کسب درآمد اینترنتی بدون سرمایه این است که شما تمام کاری که دارید انجام می دهید، روی زمین اجاره ای دارید انجام می دهید، و هر لحظه ممکن است، اینستاگرام یا تلگرام یا مسدود شود که دسترسی به آن سخت تر می شود، یا حتی کلا از دسترس خارج شود. برای نمونه همین چند وقت پیش، گوگل پلاس بهمین صورت کلا از دسترس همه خارج شد.