پادکست شماره ۳ شروع کسب و کار اینترنتی

همانطور که در پادکست شماره ۲ کسب و کار اینترنتی، توضیحات کامل دادم، ۳ نوع مدل کسب و کار اینترنتی بر مبنای محصولات، خدمات و اطلاعات وجود دارد. قبل از اینکه انتخاب کنید در کدام از این ۳ مدل کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنید، باید به تقاضای مشتریان توجه داشته باشید. […]

همانطور که در پادکست شماره ۲ کسب و کار اینترنتی، توضیحات کامل دادم، ۳ نوع مدل کسب و کار اینترنتی بر مبنای محصولات، خدمات و اطلاعات وجود دارد. قبل از اینکه انتخاب کنید در کدام از این ۳ مدل کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنید، باید به تقاضای مشتریان توجه داشته باشید.

هر کسب و کار اینترنتی بدون تقاضا، عملا شکست می خورد، بنابراین در هر حوزه ای که قراراست کسب و کار اینترنتی خود را شروع کنید، باید بررسی کنیم چه موضوعات در آن حوزه موردنظر، دارای تقاضای زیادی است.

 

درضمن می توانید از  شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، تلگرام،forum (انجمن) ها ، پلتفرم ها هم برای شناسایی نیازهای مشتریان استفاده کنید.

با بررسی تعداد اعضای کانال و گروه های تلگرام در حوزه مربوطه، تعداد بازدید پست ها ، با بررسی تعداد فالورهای پیج یا هشتگ های خاص در حوزه موردنظر، تعداد لایک ها و کامنت ها می توانید اطلاعات خوبی درمورد نیازهای مشتریان در حوزه موردنظر پیداکنید.

در برخی حوزه ها هم انجمن های اختصاصی وجود دارد، که بررسی آنها هم به شما کمک خواهد کرد.

و درآخر پلتفرمهایی مثل شیپور و دیوار، و مشابه آنها  را برای شناسایی نیازهای مشتریان در حوزه مدل کسب و کار اینترنتی بر پایه محصولات و خدمات و پلتفرمهایی مثل ایوند، ایسمینار، فرانش ، فرادرس و مشابه آن را برای بررسی شناسایی نیازهای مشتریان در حوزه مدل کسب و کار اینترنتی بر پایه اطلاعات بررسی کنید.

در این جا بصورت خلاصه درمورد بوم مدل کسب و کار هم توضیحاتی داده ام ، ولی در این مقاله در ۳ شنبه هفته بعد (۶ ابان ۹۸) توضیحات کامل همراه با نمونه بوم قرار میدم:

بوم مدل کسب و کار

مدل کاروکسب را میتوان به ۹ جزء سازنده اساسی دسته بندی کرد.

تصویر بوم مدل کسب و کار

 مشتری شناسی: اینکه دقیقا بدانید، چه کسی میخواهد محصولتان را بخرد و چرا به آن نیاز دارد، به شما کمک خواهد کرد تا کاروکسب خود را به عنوان بهترین راه حل برای نیازهای شخصی افراد متمایز سازید.

طراحی ارزش پیشنهادی: مزیت هایی که کاروکسب شما را از سایر رقبا متمایز میکند، در بخش ارزشهای پیشنهادی قرار خواهند گرفت.

تعیین کانال توزیع: کانالهای توزیع، مجراهای ارتباطی هستند که قرار است محصول یا خدمات ارائه شده در کاروکسب شما را به دست مشتریان برسانند.

ارتباط با مشتریان: نوع ارتباط شما با مشتریان و تداوم این ارتباط یکی از عناصر کلیدی است که آینده کاروکسب به آن وابسته است.

جریان درآمدی(درآمدزایی): مهمترین بخش و هدف اصلی کاروکسب، درآمد است. جریان درآمدی مخرج مشترک تمام ارزشها و هزینه های خلق شده در کاروکسب شما است.

منابع کلیدی: ضرورت های مالی، انسانی، فیزیکی، تجهیزاتی و معنوی هستند که برای پیاده سازی و عرضه ارزش های تعریف شده به آن نیازمند هستید.

فعالیت های کلیدی: فعالیت های اصلی یا کلیدی مهم ترین اقداماتی هستند که برای خلق و ارائه ارزش پیشنهادی، دستیابی به حفظ ارتباط با مشتری و کسب درآمد ضروری هستند و باعث می شوند ارزش ها و منابع اصلی تبدیل به خدمات یا محصول قابل فروش شود

شرکای کلیدی: قراراست با چه کار و کسب هایی و در چه زمینه هایی و چگونه شریک شوید؟ صاحبان کسب و کار به منظور بهینه سازی نمودن کار و کسب خود، کاهش خطر یا کسب منابع، مشارکت هایی را ایجاد می کنند.

جریان هزینه: هزینه هایی که برای ایجاد، رشد، توسعه و پایداری کسب و کار پیش روی شماست، در این بخش تشریح و مشخص می شود. خلق و ارائه ارزش، حفظ ارتباط با مشتری و ایجاد درآمد، همگی هزینه هایی در بردارند.