صفحه نخست سایر بخشها مجله موتور و ماشین مقایسه خودروی رهام و دنا، دنیا بهتر است یا رهام؟

مقایسه خودروی رهام و دنا، دنیا بهتر است یا رهام؟

لینک کوتاه این مطلب: https://oksi.ir/?p=4732
۰
0
177

رهام بهتره یا دنا؟ رهام بخرم یا دنا؟ مشخصات دنا بهتره یا رهام؟ قیمت رهام مناسب تره یا دنا؟

دنا یکی از خودروهای نسبتا جدید ایران خودرو است و رهام هم جدیدترین خودروی ایرانی است که هر دو شرکت سایپا و ایران خودرو آن را عرضه خواهند کرد. در این مطلب مشخصات فنی دنا و رهام را مقایسه کرده ایم. فاکتورهایی نظیر توان فنی، مشخصات ظاهری، قیمت، امکانات و همچنین قالبیت های مهم موجود در این دو خودرو را مد نظر قرار داده ایم و شما می توانید با توجه به این اطلاعات دنا و یا رهام را سفارش دهید.

رهام

عکس رهام

گفته می شود که رهام و دنا هر دو خودروی ملی هستند و البته تا حدی این گفته درست است. خیلی از افراد معتقد هستند که خودروی دنا نسخه فیس لیفت شده از خودروی سمند است. همان طور که می دانیم خودروی سمند بر اساس پلتفرم خودروی فرانسوی پژو جی ال ایکس ۴۰۵ طراحی شده است. پس نمی توان گفت که دنا به صورت کامل محصولی بومی و یا ملی است.

خودروی رهام بر اساس پلتفرم SP 100 طراحی شده است. این پلتفرم بنابر ادعای شرکت سایپا یک پلتفرم کاملا بومی است. به هر حال مقایسه رهام با دنا از نظر شاخص بومی بودن این دو خودرو، کفه ترازو به نفع خودروی رهام سنگینی می کند. البته با نگاهی دقیق به دیگر بخش های این دو خودرو، رهام را هم نمی توان یک خودروی بومی دانست. موتور به کار رفته در این خودرو کم و بیش همان موتور موجود در خودروی برلیانس H330 است که موتوری چینی است. حال که صحبت از موتور خودروی رهام به میان آمد، پس موتور دنا و رهام را با هم مقایسه می کنیم.

دنا

خودروی دنا

مشخصات فنی رهام و دنا و مقایسه این دو خودرو

خودروی دنا و مدل بهبود یافته آن دنا پلاس دارای مشخصات فنی یکسانی هستند. در این خودرو شاهد استفاده از موتور ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ مدل EF7 به گنجایش ۱۶۴۶ سی سی می باشیم. حداکثر توان خروجی این موتور معادل ۱۱۵ اسب بخار با احتساب ۶۰۰۰ دور در دقیقه است. حداکثر گشتاور خورجی این موتور معادل ۱۵۷ نیوتن متر با احتساب ۴۵۰۰ دور در دقیقه ارزیابی می شود.

در خودروی رهام یک موتور ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ مدل BM16 که به تکنولوژی VVT مجز شده است به عنوان قلب تپنده اصلی آن به کار رفته است. موتور گنجایش ۱۵۰ سی سی دارد و توان آن ۱۱۳ اسب بخار است.حداکثر گشتاور این موتور هم ۱۵۴ نیوتن متر است.

توان فنی این دو خودرو کم و بیش شبیه به هم است. باید توجه داشت که رهام هنوز به باراز عرضه نشده است و از مشخصات دقیق تر مانند شتاب صفر تا صد آن اطلاعات دقیقی در دست نیست. با این حال می توان تخمین زد که شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۲ تا ۱۳ ثانیه است.

رهام

خودروی رهام از نمای عقب

با توجه به شتاب ۱۳ تا ۱۳.۵ ثانیه‌ای خودروی دنا پلاس، مقایسه رهام با دنا از نظر شتاب تقریبا برابر و پایاپای خواهد بود. این دو خودرو از نظر حداکثر سرعت قابل دست‌یابی نیز فرق چندانی با یکدیگر ندارند و میزان حداکثر سرعت آنها حدود ۱۹۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

در شرایطی که خودروی دنا پلاس تنها در قالب مدل دستی (جعبه دنده‌ی دستی پنج سرعته) در دسترس است، خودروی رهام قرار است هم در قالب مدل دستی (جعبه دنده‌ی دستی پنج سرعته) و هم در قالب مدل خودکار (جعبه دنده‌ی اتوماتیک شش سرعته) به بازار عرضه شود.

از نظر متوسط میزان مصرف سوخت نیز خودروی رهام در جایگاه بالاتری نسبت به خودروی دنا پلاس قرار می‌گیرد. متوسط میزان مصرف سوخت خودروی دنا پلاس در حالت چرخه‌ی ترکیبی حول و حوش رقم ۷.۹ لیتر به ازای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت قرار دارد. حال آن که این رقم در خودروی رهام حدود ۷.۱ لیتر به ازای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت است. از نظر استاندارد میزان آلایندگی نیز شاخص یورو ۴ خودروی دنا پلاس در برابر شاخص یورو ۵ خودروی رهام قرار می‌گیرد. شاید بتوان برتری خودروی رهام در بحث میزان مصرف سوخت و استاندارد آلایندگی نسبت به رقیب خود را به جدیدتر بودن این خودرو نسبت داد.

بیشتر : خودروی رهام؛ مشخصات و قیمت خودروی Roham محصول جدید سایپا SP100

دنا پلاس

امکانات و قابلیت های خودروی رهام و دنا و مقایسه آنها

مسلما در مقایسه رهام با دنا کمیت و کیفیت آپشن‌های به کار رفته در این دو خودرو نقش مهمی را ایفا خواهد نمود. برای مقایسه رهام با دنا به شکل دقیق‌تر بهتر است به سراغ مجهزترین تیپ خودروی رهام یعنی تیپ سوپر لوکس آن برویم و این تیپ را با خودروی دنا پلاس، که از آپشن‌های بیشتری نسبت به خودروی دنا بهره می‌برد، مقایسه کنیم.

در بحث ثبات و پایداری شاهد وجود سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم مکمل EBD در خودروی دنا پلاس هستیم. این در حالی است که در خودروی رهام علاوه بر سیستم ترمز ضد قفل ABS از وجود قابلیت مکمل ESC استفاده شده است.

خودروی دنا پلاس به منظور حفظ امنیت سرنشینان خود به چهار عدد کیسه هوای ایمنی مجهز است. چهار موردی که علاوه بر کیسه‌های هوای اصلی راننده و سرنشین صندلی جلو، کیسه‌های هوای جانبی را هم در بر می‌گیرد. اما در مدل لوکس و سوپر لوکس خودروی رهام از وجود شش کیسه هوای ایمنی استفاده شده است که علاوه بر موارد اشاره شده شامل کیسه هوای ایمنی پرده‌ای نیز می‌شود.

برای مقایسه رهام با دنا از نظر برخورداری از آپشن‌های کاربردی، بهتر است خود شما امکانات و قابلیت‌های به کار رفته در این دو خودرو را مشاهده کرده و دست به قیاس بزنید.

خودروی دنا نمای داخلی

مواردی که در ادامه مشاهده می‌کنید آپشن‌های خودروی دنا پلاس را تشکیل می‌دهد.

  • مجهز به کلیدهای کنترل کننده‌ی سیستم صوتی، بلوتوث تلفن همراه و سیستم کروز کنترل روی فرمان خودرو
  • برخورداری از سیستم تهویه مطبوع که به قابلیت تنظیم اتوماتیک مجهز است و وجود کانال تهویه هوا برای سرنشینان ردیف عقب
  • برخورداری از نمایشگر چند رسانه‌ای لمسی با رهیاب جی پی اس و قابلیت بلوتوث تلفن همراه
  • مجهز بودن چراغ‌های جلوی خودرو به لامپ ال ای دی طرح نئون
  • برخورداری خودرو از چراغ روشنایی‌ روز
  • بهره‌مندی از چراغ مه شکن در بخش جلو و عقب خودرو
  • وجود چراغ نقشه خوان، چراغ خطر سوم، چراغ داخل داشبورد و چراغ‏های سقفی در بخش جلو و عقب خودرو به همراه چراغ روشنایی فضای پایین پا هنگام سوار شدن یا پیاده شدن از خودرو
  • امکان تنظیم زاویه‌ی نور چراغ‏های جلو از داخل خودرو
  • وجود آینه‌های جانبی برقی با طرح جدید، مجهز به راهنما و امکان تا شدن خودکار
  • برخورداری از آینه‌ی چراغ دار روی آفتاب‌گیر سمت شاگرد
  • امکان تنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب خودرو به صورت برقی
  • برخورداری شیشه‌های خودرو از خصلت سولار یا ضد اشعه‌‌ی خورشید
  • مجهز به سیستم ضد سرقت یا ایموبیلایزر
  • بهره‌مندی از سیستم هشدار دهنده‌ی مرکزی ورود غیر مجاز
  • برخورداری از دوربین دید عقب و سیستم هشدار دهنده‌ی موانع عقب
  • وجود سیستم عیب یابی هوشمند یا مولتی پلکس در خودرو
  • مجهز به قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی
  • برخورداری کمربندهای ایمنی جلو از خصلت سه نقطه‌ای و قابلیت تنظیم ارتفاع
  • بهره‌مندی از رینگ آلومینیومی مدل ۱۹۵/۶۰R15
  • امکان جا به جایی صندلی‏ راننده و سرنشین جلو به صورت برقی در قالب سیستم ۸ حرکته
  • وجود پشت سری صندلی‌های جلوی خودرو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه نشستن
  • امکان دسترسی به صندوق عقب و باز کردن قفل آن از داخل خودرو
  • وجود زیر آرنجی در بخش جلو و عقب خودرو
  • مجهز به سان ‌روف
  • امکان نصب صندلی کودک روی صندلی عقب خودرو و برخورداری از قابلیت ایزوفیکس
  • مجهز به سیستم کروز کنترل
  • وجود ستون فرمان تلسکوپی و جمع شونده
  • برخورداری از سیستم روشنایی موقت هنکام حضور در محیط‌های تاریک
  • بهره‌مندی از نمایشگر دمای محیط
  • وجود آنتن سقفی باله کوسه‌ای به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب
  • برخورداری از جا عینکی
  • بهره‌مندی از سیستم قطع شدن سوخت به شکل خودکار هنگام وقوع تصادف
  • وجود سیستم کنترل بخار بنزین

نمای جانبی خودروی رهام ROHAM

حال به امکانات و قابلیت‌هایی می‌پردازیم که در خودروی رهام وجود دارد.

  • مجهز به سان روف
  • برخورداری از روف رک
  • بهره‌مندی از سقف دو رنگ
  • وجود صندلی‌های چرمی در خودرو
  • برخورداری صندلی خودرو از قابلیت تنظیم برقی
  • مجهز به سیستم کروز کنترل
  • بهره‌مندی از سیستم فرمان برقی با کنترل حساس به سرعت
  • مجهز به سیستم پایش فشار باد لاستیک‌ها
  • برخورداری از سیستم کمک کننده به استارت خودرو هنگام حرکت در سربالایی
  • بهره‌مندی از سیستم تهویه مطبوع در مدل‌های دستی و اتوماتیک این خودرو
  • وجود صندلی با قابلیت تنظیم ارتفاع و کورس
  • برخورداری از کمربند ایمنی که به سیستم پیش کشنده مجهز است
  • استفاده از فولاد با استحکام بالا در تولید اجزای مختلف خودرو
  • مجهز بودن آینه‌های خودرو به سیستم هشدار دهنده‌ی نزدیک شدن به مانع
  • بهره‌مندی از سنسور پارک
  • برخورداری چراغ‌های جلوی خودرو از سیستم روشنایی در روز
  • وجود سیستم کنترل کننده‌ی الکتریکی در خودرو
  • مجهز به سیستم ورود و خروج بدون نیاز به سوییچ و استارت دکمه‌ای یا همان کیلس استارتر
  • وجود سیستم چند رسانه‌ای که به نمایشگر ۷ اینچی و ۱۰ اینچی مجهز بوده و از سیستم عامل اندروید پشتیبانی می‌کند

همچنین باید به این نکته اشاره کرد که بنابر ادعای سازندگان خودروی رهام این خودرو قادر است از پنج ستاره‌ی مربوط به تست ایمنی موسسه‌ی معتبر یورو ان سی ای پی، سه ستاره را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که هیچ کدام از خودروهای ایرانی از جمله خودروی دنا پلاس به شکل جدی و از سوی موسسه‌ی ایمنی معتبری مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند. در مجموع شاید بتوان در مقایسه رهام با دنا از نظر امکانات، قابلیت‌های خودروی رهام را کاربردی‌تر از رقیب این خودرو لقب داد.

داخل کابین رهام

مقایسه رهام با دنا از نظر مشخصات ظاهری

اگرچه خودروی دنا شباهت‌های فراوانی به خودروی سمند دارد، اما نمی‌توان از تغییرات ظاهری آن نسبت به سمند به همین سادگی گذشت. وجود تغییرات قابل توجهی در بخش جلو پنجره، سپر و چراغ‌های جلو و عقب خودروی دنا به این محصول سر و شکل بسیار بهتری نسبت به سمند بخشیده است.

در سوی دیگر قضیه با خودروی رهام رو به رو هستیم که آن هم از سر و شکل مناسبی بهره می‌برد. در مجموع می‌توان ادعا کرد که طراحی این خودرو چه در نمای عقب و چه در نمای جلو از بسیاری از خودروهای ایرانی بهتر انجام شده است.

البته برخلاف خودروی دنا که میراث‌دار سمند است، خودروی رهام به هیچ کدام از محصولات پیشین شرکت سایپا شباهت خاصی ندارد. به این ترتیب مشتریان این خودرو، محصولی را در اختیار خواهند داشت که از سر و شکل کاملا جدیدی برخوردار است.

در بحث مقایسه رهام با دنا از نظر شمایل ظاهری شاید تنها چهره‌ی جدی خودروی دنا باشد که بتواند تا حدی چهره‌ی آرام و مهربان خودروی رهام را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال بحث ظاهر خودروها بیش از هر چیز به سلیقه‌ی خریداران آنها بستگی خواهد داشت.

بخوانید : دنا اتوماتیک | بررسی دنا اتوماتیک و مشخصات این خودرو

مشخصات رهام

در مقایسه رهام با دنا از نمای داخل شاید نتوان تفاوت انقلابی و کاملا چشم‌گیری را میان این دو خودرو شاهد بود. البته از دید نگارنده نمای داخل خودروی رهام، به خصوص داشبورد و کنسول وسط آن، از طراحی شکیل‌تری نسبت به خودروی دنا برخوردار است.

در کنسول وسط خودروی دنا نوعی حالت شلوغی و شلختگی مشاهده می‌شود. حال آن که نوع چینش اجزای مختلف روی کنسول وسط خودروی رهام از تفکیک‌پذیری بهتر و حالت با سلیقه‌تری برخوردار است. علاوه بر آن بخش سمت راست داشبورد که مقابل سرنشین صندلی جلو قرار دارد در خودروی رهام حالت نسبتا شیک و کشیده‌ای دارد. این در حالی است که این بخش در خودروی دنا تا حدی پهن و توپر طراحی شده است.

به عنوان نتیجه‌گیری بحث مقایسه رهام با دنا در نمای داخل آنها باید گفت که هر دو خودروی مذکور از طراحی نسبتا ساده‌ای در فضای کابین خود بهره می‌برند. اما نوع این طراحی در خودروی رهام بیشتر به دل می‌نشیند. از نظر برخورداری از فضای کافی برای نشستن سرنشینان نیز این دو خودرو تفاوت ویژه‌ای با یکدیگر ندارند.

مشخصات دنا

قیمت رهام بهتر است یا قیمت دنا؟

همان طور که به آن اشاره شد خودروی رهام هنوز به صورت رسمی به بازار عرضه نشده است. پس در مورد قیمت نهایی آن نمی توان قضاوت دقیقی داشت. با این حال بازه قیمتی ۵۰ تا ۸۰ میلیونی برای فروش این خودرو اعلام شده است.

خودروی دنا در حال حاضر با متوسط قیمت ۸۶ میلیون در بازار آزاد معامله می شود. خودروی دنا پلاس هم چند وقتی است که بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد عرضه می شود و هم اکنون ۱۰۵ میلیون تومان قیمت دارد.

بر این اساس اگر خودروی رهام با قیمت کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان به بازار عرضه شود به صورت قطع ارزش خرید بالاتری نسبت به خودروی دنا پلاس خواهد داشت. این خودرو هم از نظر ظاهر و هم از نظر امکانات و آپشن های کاربردی تا حدی بهتر از خودروی دنا پلاس می باشد. می توان گفت عامل قیمت نقش مهمی در نتخاب رهام یا دنا دارد. در شرایطی که این دو خودرو از نظر مشخصات فنی دوشادوش هم حرکت می کنند و از ظنر دیگر پارمترها هم کفته ترازو اندکی به سمت رهام می چرخد. بهره بردن رهام از قیمت مناسب می تواند تیر خلاص را به خودروی دنا وارد کند. به هر حال باید منتظر ماند تا رهام به بازار عرضه شود تا ببینیم که کدام خودرو پروفروش تر خواهند بود.

 

لينک کوتاه اين مطلب :

مشاهده محتوا بیشتر
بارگذاری بیشتر نوشته های  مجله موتور و ماشین

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است