صفحه نخست اخبار روزه داری در شرایط کرونایی همراه با حکم مراجع دین

روزه داری در شرایط کرونایی همراه با حکم مراجع دین

۰
0
164

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان ‌شرقی در خصوص روزه‌داری در دوران شیوع کرونا، شرایط روزه داری بیماران مختلف را تشریح کرد.

روزه داری در شرایط کرونایی همراه با حکم مراجع دین

فتح الله پورعلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: پزشکان متفق القول هستند که نخوردن غذا به طور متناوب در دوران روزه داری اسلامی نه تنها عارضه‌ای در افراد سالم ایجاد نمی‌کند؛ بلکه سبب تقویت ایمنی بدن، کاهش پاسخ‌های التهابی زیان بار و بهبود واکنش بدن در موارد استرس می‌شود.

وی، افزود: تمامی افراد سالم زیر ۶۵ سال با رعایت موارد بهداشتی و تغذیه‌ای می‌توانند روزه بگیرند.

وی، تاکید کرد: بیمارانی که پیوند اعضاء شده‌اند نباید روزه بگیرند، اما روزه گرفتن برای بیماران پیوند قرنیه بلامانع است.

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت استان تاکید کرد: روزه داری در شرایط بحران ویروس کرونا برای بیمارانی که مبتلا به سایر بیماری‌ها هستند و قبلا روزه داری برای آن‌ها منع نداشته است، متفاوت از سال‌های دیگر نبوده و این بیماران در موارد خاص با نظر پزشک متخصص اقدام به روزه داری کنند.

وی با اشاره به شرط روزه داری بیمارانی که مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند، اظهار کرد: به بیماران مبتلایی که بهبود یافته‌اند، توصیه می‌شود حداقل تا شش هفته پس از بیماری، روزه نگیرند.

وی، خاطرنشان کرد: افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی عروقی، سرطان و دیابت بیش از دیگران در معرض ابتلای شدید به ویروس کرونا هستند.

پورعلی در خاتمه متذکر شد: این بیماران به منظور پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و در صورت عدم اطمینان از مضر نبودن روزه برای آن‌ها، با احتیاط از انجام این فریضه الهی پرهیز نکرده و قضای آن را پس از اطمینان از اتمام همه گیری بیماری کووید- ۱۹ به جا بیاورند، مگر اینکه با نظر پزشک متخصص از بی ضرر بودن روزه برای آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

توصیه هایی برای رمضان در شرایط کرونایی – سازمان بهداشت جهانی

 

نظر مراجع دین درباره روزه گرفتن در ماه رمضان در ایام کرونا:

آیت الله سبحانی:
با تشکر از توجه آقایان به این مسئله، فعلاً نمی‌توان تصمیم قطعی گرفت تا وضع در آینده روشن‌تر شود، احیاناً ممکن است برخی بخواهند این موضوع را بهانه‌ای برای روزه خواری قرار دهند.

آیت الله صانعی:
فارغ از مفروض سؤال به طور کلی چنانچه مکلف احتمال عقلائی بدهد روزه گرفتن موجب تشدید بیماری و یا احتمال بیمار شدن می‌گردد روزه بر او واجب نمی‌باشد و ناگفته نماند که احتمال ضرر بلکه خوف از آن در نگرفتن روزه کفایت می‌کند و لکن چنانچه تا سال آینده بیماری بهبود یابد یا احتمال بیمار شدن از بین برود باید روزه‌های نگرفته را قضا نماید.

همان گونه که در روایات آمده معیار خود انسان و احتمال خودش می‌باشد. لکن باید دانست نظر پزشکان محترم و وزارت بهداشت، پدید آورنده احتمال است و باید توجه داشت که اگر پزشک روزه گرفتن را مضر بداند اما خود شخص فکر کند مضر نمی‌باشد، اعتماد نمودن به نظر پزشک لازم است چون قطعاً پزشک همه جوانب بیماری را از حیث فعلی و آینده مورد توجه قرار می‌دهد و کار تخصصی او می‌باشد و علی‌القاعده ایجاد احتمال می‌نماید. و باید توجه داشت جواز شرعی افطار به هر جهتی نباید موجب تظاهر به روزه خواری گردد که تظاهر به آن خود معصیت و گناهی است که شرعاً دارای مجازات است.

حکومت نمی‌تواند روزه که امساک و نخوردن است حکم و دستور به نگرفتن آن نماید قطع نظر از اینکه دستور ترک روزه امری غیر قابل اجرا و بی‌فایده است.

آیت الله سیستانی:
آیت الله العظمی سیستانی در این فتوا در پاسخ به استفتایی در مورد روزه ماه رمضان در سایه شیوع ویروس کرونا تاکید کردند که وجوب روزه ماه رمضان یک تکلیف فردی است و هر کس که شرایط وجوب آن را داشته باشد باید فارغ از اینکه برای دیگران واجب باشد یا خیر، روزه بگیرد.

اگر فرد مسلمان بیم آن داشته باشد که با روزه گرفتن ولو با اتخاذ همه تدابیر احتیاطی، به کرونا مبتلا می شود، وجوب هر روزی که می ترسد در صورت روزه گرفتن به این بیماری مبتلا می شود، از او ساقط می شود.

اما اگر بتواند درجه احتمال ابتلا به بیماری را تضعیف کند تا اینکه به گونه ای شود که خردمندان به آن توجهی نمی کنند – ولو از طریق ماندن در خانه و عدم اختلاط نزدیک با دیگران، استفاده از ماسک و دستکش های پزشکی و رعایت موارد ضد عفونی مکرر و نظیر آن – و در او هیچ سختی شدید و غیرقابل تحملی وجود نداشته باشد، وجوب روزه از او ساقط نمی شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی:
انسان نمی‌تواند به این دلیل، روزه را بخورد و باید در ماه رمضان روزه بگیرد، البته می‌تواند در فاصله افطار تا سحر از غذاهای مقوی استفاده کند تا از ضعف شدید بدن در طول روز جلوگیری نماید. اما کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست، همچنین اگر یقین ندارد، اما احتمال قابل توجهی می‌دهد که روزه برای او ضرر دارد، خواه این احتمال از تجربه شخصی حاصل شده باشد یا از گفته طبیب.

آیت‌الله شبیری زنجانی:
اگر بنا به گفته پزشکان متخصص، روزه گرفتن برای فردی، احتمال ابتلای او به این بیماری و آسیب دیدن وی را افزایش دهد، نباید روزه بگیرد و این مسأله در رساله عملیه هم آمده است. البته نباید مرتکب تظاهر به روزه خواری شده و به ماه مبارک بی احترامی کند.
همچنین اگر با تغییر شرایط؛ مثلاً با ماندن در منزل، تحرک کمتر، رعایت نکات بهداشتی و مصرف غذاها و نوشیدنی‌های تقویتی، بتواند احتمال متعارف ضرر را دفع کند و ایجاد چنین شرایطی موجب مشقت شدید نشود، باید چنین کند و روزه بگیرد.

آیت‌الله وحید خراسانی:
کسی که می‌داند روزه برای او ضرر ندارد اگرچه پزشک بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد؛ و کسی که یقین یا گمان به ضرر مورد اعتنا یا ترس آن را که منشأ عقلایی [علت بجایی]داشته باشد دارد اگر چه پزشک بگوید ضرر ندارد نباید روزه بگیرد و اگر هم روزه بگیرد صحیح نیست مگر اینکه روزه برای او ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد که در این صورت روزه‌اش صحیح است.

اگر انسان احتمال بدهد که روزه برایش ضرر قابل اعتنا دارد و از آن احتمال ترس برای او پیدا شود چنانچه احتمال او عقلایی باشد [احتمال بجا]نباید روزه بگیرد و اگر روزه بگیرد باطل است مگر در صورتی که ضرر نداشته و قصد قربت کرده باشد.

مشاهده محتوا بیشتر
  • کمپین شکایت از حتوکا

    کمپین شکایت از حتوکا سهم حتوکا به مدت چند ماه بصورت نوسانی و آزار دهنده پول مردم را به جیب…
  • طلا به این ۵ دلیل گران تر می‌شود

    حدود یک ماه پیش رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در اظهاراتی اعلام کرد که چشم‌انداز قیمت جها…
  • مطمئن ترین شیوه تشخیص رنگ شدگی

    تشخیص رنگ شدگی یا عدم رنگ شدگی مطلب مهمی در خرید خودرو بشمار می رود.خودروهایی که دارای رنگ…
بارگذاری بیشتر نوشته های  اخبار

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است