آموزش بازاریابی اینستاگرام

اینستاگرام یکی از معروف ترین پلت فرم های شبکه های اجتماعی است و اگر شما در حال برنامه ریزی بازاریابی دیجیتال هستید، حتما باید در Instagram حضور داشته باشید. شاید بنظرتان اینستاگرام نیاز به فهم ساده ای دارد، اما یک درک پیشرفته از امکانات اینستاگرام، و داشتن یک دید از جامعه هدف، در جداسازی کسب […]

اینستاگرام یکی از معروف ترین پلت فرم های شبکه های اجتماعی است و اگر شما در حال برنامه ریزی بازاریابی دیجیتال هستید، حتما باید در Instagram حضور داشته باشید. شاید بنظرتان اینستاگرام نیاز به فهم ساده ای دارد، اما یک درک پیشرفته از امکانات اینستاگرام، و داشتن یک دید از جامعه هدف، در جداسازی کسب و کار شما با رقبایتان مهم است. بنابراین از این اموزش اینستاگرام استفاده کنید.

در این مقاله شما همزمان با آموزش اینستاگرام ، با بهترین شیوه های بازاریابی اینستاگرام، و نکات و استراتژی های کاربردی، برای داشتن فالوورهای همیشگی و تبدیل آنها به مشتری، اشنا می شوید. شما با جزئیات انتشار پست ها، با استفاده از هشتگها و درگیرگردن جامعه هدف کسب و کارتان آشنا می شوید. سپس، با قسمت Insights اینستاگرام اشنا خواهید شد که به شما برای رشد برند و مخاطبین شما کمک زیادی می کند.

آموزش اینستاگرام : بازاریابی اینستاگرام چه مزایایی دارد؟

ابتدا مزایای اولیه استفاده از بازاریابی اینستاگرام را بررسی کنیم.

  1. معرفی بیشتر محصولات و خدمات: شما می توانید در اینستاگرام به سادگی با ارسال عکس ها و فیلم ها از محصولات و خدماتتان، آنها را بیشتر معرفی کنید.

به کاربران نشان دهید که محصولات و خدمات شما چه فایده ای برای آنها دارد و چطور می توانند از آن استفاده کنند.

  1. شناخته شدن برند شما: شما همچنین می توانید از اینستاگرام برای کمک به بهبود هر چه بهتر و بیشتر دیده شدن برندتان استفاده کنید.
  1. فرصت بازاریابی ویروسی:مثل دیگر شبکه های اجتماعی در اینستاگرام فرصت بازاریابی ویروسی نیز وجود دارد. البته ممکن است در ابتدا این کار آسان نباشد، اما وقتی شما یکبار یک مورد جالب را پیدا می کنید، که به هر دلیلی موردتوجه کاربران قرارگیرد، به احتمال خیلی زیاد آن را لایک می کنند، و دوباره آن را به اشتراک می گذارند.

چطور می توانیم از اینستاگرام به عنوان یک اهرم برای افزایش فروش یا برند شدن استفاده کنیم؟

  • تصاویر برجسته ای از محصولات و خدمات:

این مطلب به شدت مهم است که مطمئن شوید که شما تصاویر برجسته ای از محصولات و خدمات، در اینستاگرام نشان می دهید. چرا که اینستاگرام محیط بصری دارد و تصاویر بشدت جلب توجه خواهند کرد.

احتمالا محصولات یا خدمات، بخش مهمی از کسب و کار شماست، پس اجازه دهید که کاربران بدانند که کسب و کار شما بهترین است. عکس هایی از محصولات و خدماتی که کسب و کار شما ارائه می دهد، ارسال کنید و توضیح دهید که چگونه کاربران از آن محصولات و خدمات می توانند بهره مند شوند

  • میزبانی مسابقات و اعطای جوایز:

 اینستاگرام مکانی عالی برای برگزاری مسابقات و ارائه افرها می باشد. برای این کار، شما می توانید یک محصول یا خدمت را انتخاب کنید و به کاربران بگویید یک عکس از محصول وقتی که در حال استفاده از آن هستند، در صفحه خود ارسال کنند و از آنها بخواهید از هشتگ های خاصی استفاده کنند. البته باید این کار را بصورت خلاقانه انجام دهید. برای مثال شما به برنده یک تخفیف یا کارت هدیه برای خرید محصولات یا خدمات بدهید. به این صورت مشتریان شما برای شما بازاریابی را انجام می دهند.

آنها عکس ها و فیلم هایی از محصولات و خدمات شما، و چگونگی استفاده از آنها را در پیج خود قرار می دهند و از این طریق دیگر افرادی که با کاربران شما درارتباط هستند، آن را می بینند و از همین روش شما در حال پیداکردن تعداد مخاطبین بیشتری هستید.

بنابراین شما درحال پیداکردن یک گروه بزرگتری از مخاطبینی از مردمی که مشتریان شما را فالو می کنند، می شوید.

شما به همین سادگی به رایگان در حال بازاریابی در اینستاگرام هستید و مشتریان هم از  این کار راضی هستند. بخاطر اینکه آنها فرصتی برای برنده شدن کارت هدیه یا یک محصول رایگان، یا چیزی شبیه به آن دارند.

اینستاگرام مکانی عالی برای میزبانی مسابقات و اعطای جوایز است.

  • پیداکردن مشتریان قبلی:

همچنین می توانید کاربرانی که قبلا مشتری شما بودند را پیدا کنید. شما می توانید در نقشه اینستاگرام جستجو کنید. همچنین می توانید کلمات کلیدی مرتبط با صنعت یا محصولات خود را جستجو کنید.سپس شما می توانید ببینید که مردم درباره محصولات شما چه پستی ارسال کرده اند و درمورد آن چه نظری دارند. آنچه آنها در مورد آن دوست دارند یا و شاید آنچه آنها دوست ندارند.

  • ارتباط با مشتریان:

در اینستاگرام می توانید با مشتریان خود و و مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنید. درست مثل کاری که می توانید در فیس بوک یا توییتر انجام دهید.

به یاد داشته باشید رسانه های اجتماعی به شما این شانس را می دهند که به سازمان خود شخصیت بدهید. و اجازه دهید مردم این موضوع را بدانند که از مردم واقعی ساخته شده است و واقعا به مشتریان خود اهمیت می دهند.

در بالا فقط به چند ایده درمورد قدرت نفوذ اینستاگرام اشاره شد. در اینده این فهرست را بیشتر خواهم کرد. البته پیشنهاد می کنم، خلاق باشید. وقتی کاری را متفاوت انجام می دهید، افراد متوجه می شوند و به احتمال زیاد آن را به یاد خواهند داشت.

بازاریابی اینستاگرام : ابزارهای موجود در اینستاگرام برای کسب و کارها

اینستاگرام تعداد زیادی ابزار ساخته شده برای کسب و کار، دارد که فقط برای اکانت تجاری(Business) در دسترس است. در بخش های بعدی درمورد استفاده از این ابزارها توضبحات کامل را می دهم، ولی پیشنهاد می شود در همان ابتدای ساخت اکانت اینستاگرام، آن را فعال نکنید.

برخی از این ابزارها در زیر فهرست شده اند:

  • ابزار نظرسنجی(Sticker Poll): ابن ابزار به شما این امکان را می دهد که در قسمت story، سوالی از مخاطبین بپرسید و آنها با بله و خیر، پاسخ شما را بدهند. البته می توانید جواب را هم خودتان قراردهید تا آنها بین آن، یکی را انتخاب کنند. البته فقط ۲ گزینه وجود دارد. (مثال با تصویر نمونه و جای این ابزار)
  • پست تبلیغاتی: این اساسا مربوط به تبلیغات در اینستاگرام می شود. هر زمان که یک عکس ارسال کنیم، امکانی برای تبلیغ آن داریم. به این صورت که همانطور که در تصویر زیر می بینید، می توانید، نوع عملی که با کلیک یا تاچ دکمه موردنظر، اتفاق بیافتد را مشخص کنید، مخاطبین، بودجه و مدت زمان نمایش و در بالا هم تعداد نمایش را هم مشخص می کند. شما می توانید با روزی ۱ دلار شروع کنید.
  • ابزار دکمه تماس(Contact button): این ابزار فقط در حالتی که اکانت شما، تجاری است قابل استفاده است. همانطور که در تصویر می بینید، ۳ دکمه می بینیم: تماس، ایمیل، و موقعیت یابی. وقتی شما پروفایل خود را به Business تغییر دهید، می توانیم مشخصات موردنظر را تعیین کنید. با شما می توانید مشخص کنید همه موارد به نمایش دربیاید یا مواردی که لازم دارید.

بنابراین، شما می توانید شماره تلفن را وارد کنید تا کاربران امکان تماس با شما را داشته باشند. آدرس ایمیل را وارد کنید تا به شما ایمیل بزنند، می توانید موقعیت فیزیکی را هم واردکنید تا کاربران با لمس یا کلیک روی گزینه …، بتوانند راه دسترسی به فروشگاه یا محل کسب و کارتان را پیداکنند.

و من توصیه می کنم که هر کسب و کار حداقل یکی از این گزینه های زیر را در دسترس باشد، زیرا علت حضور و فعالیت های شما تلاش برای تبدیل افراد به مشتری خدمات یا محصولات می باشد. شما باید برای آنها راه هایی برای تماس با شما و پیدا کردن اطلاعات بیشتر و تکمیل خرید آماده کنید.

بدیهی است که شما امکان قراردادن آدرس سایت را در پروفایل خود واردکرده اید، اما این دکمه های تماس، فوق العاده مهم هستند

  • فروشگاه(storefront):برای مهیاکردن این امکان درصفحه تان، شما باید از بخش مدیر تبلیغات فیس بوک (Facebook Ads Manager) استفاده کنید.

برای این کار باید پروفایل تجاری فیس بوک را تنظیم کرده باشید و در قسمت catalog فیس بوک، یک فروشگاه ایجاد و لیست محصولات خود را در آن قراردهید.

هنگامی که این کار را کردید، برای قرارگرفتن آن در اینستاگرام، ابتدا باید تایید شود.

آموزش اینستاگرام : ایجاد حساب تجاری (Business) در اینستاگرام

همانطور که در بخش قبلی خواندید، برای استفاده از ابزارهای کسب و کار اینستاگرام باید، حساب تجاری اینستاگرام داشته باشید.

یکی دیگر از امکانات اکانت کسب و کار اینستاگرام، Insight که برای بررسی آمار مربوط به پیج شما می باشد.

برای ایجاد حساب تجاری(Business) باید در فیسبوک یک حساب داشته باشید. سپس بعد از ورود به Instagram و لاگین کردن به حسابتان، بعد از بازکردن تنظیمات(options)، اگر می خواهید یک حساب جداگانه ایجاد کنید، روی گزینه …. (sign up for a Business Profile) را انتخاب کنید.  و اگر قصد تبدیل حساب جاری به حساب تجاری را داشته باشید، گزینه … (switch to Business profile) را انتخاب کنید. در ادامه روی Continue کلیک کنید. سپس در مرحله بعدی باید حساب فیسبوک را به حساب اینستاگرام متصل کنید. حالا باید Choose page را انتخای و در ادامه continue را انتخاب کنید.

حالا باید وارد حساب فیسبوک شویم. روی Continue کلیک می کنیم. اگر نام موردنظر ما قبلا ساخته شده باشد، باید نام موردنظر را تغییردهیم.  Next را انتخاب کنید. ایمیلمان را تایید و  Done را انتخاب می کنیم.

رابط کاربری اینستاگرام

در این بخش از آموزش اینستاگرام، دررابطه با  رابط کاربری اینستاگرام می خوانید.

هنگامی که ما برای اولین بار وارد برنامه می شویم، ما در صفحه اصلی اینستاگرام هستیم. در این قسمت می توانیم آخرین پست صفحه خود و کاربرانی که آنها را فالو کرده اید، بینیم.

همانطور که می بینید در پایین صفحه، نماد خانه ، هایلایت شده است و نشانگر این است که ما در صفحه اصلی هستیم.

آیکن بعدی  ، نماد جستجو وجود دارد. همانطور که از این قسمت استفاده کرده اید، می توانیم افراد، هشتگ ها، مکان ها را در اینستاگرام جستجو کنیم.

آیکن  ارسال پست، هم برای ارسال پست های ما برای درج در پیجمان است.

آیگن  لایک، هم برای نمایش گزارشات مربوط به شما و افرادی که شما دنبال کرده اید: لایک، فالو، کامنت، دایرکت و دیگر مواردی که به صفحه شما و افرادی که شما فالو کرده اید مربوط می شود در این قسمت به نمایش در می آید.

آیکن پروفایل، هم نمایش دهنده مشخصات ما، پست هایی که ارسال کرده ایم را نمایش می دهد. در بخش های بعدی در مورد نحوه سفارشی کردن پروفایل خواهیدخواند.

ایکن  تنظیمات در بالای صفحه، هم برای تغییر تنظیمات اینستاگرام است.

آموزش اینستاگرام : بهینه سازی پروفایل (نمایه یا profile) اینستاگرام

هنگامیکه از اینستاگرام برای اهداف کسب و کار، استفاده می کنید، بهینه سازی پروفایل در اینستاگرام مهم است. بنابراین کاربران با ما و نحوه دسترسی به ما آشنا می شوند.

بعد از اینکه وارد قسمت “ویرایش نمایه” یا Edit Profile می شوید، فیلدهای مختلفی وجود دارد که می توانیم آن را تکمیل کنیم.

  • فیلد نام(Name): نام سازمان یا نام خودتان.
  • فیلد نام کاربری(Username): نام کاربری که می تواند شبیه فیلدنام باشد ولی نمی توانید از فاصله استفاده کنید. می توانید از زیرخط(_) استفاده کنید.
  • فیلد سایت(Website): که می توانید ادرس سایت را وارد کنید. امکان خوبی است تا کاربران بتوانند وارد سایت شما شوند. جایی که می توانند اطلاعات بیشتر در مورد برند، محصولات و خدمات شما آشناشوند. البته می توانید آدرس پروفایل کانال یا گروه خود در تلگرام، اپارات و سایر پلتفرم ها را واردکنید.
  • فیلد بیوگرافی(Bio): می توانید خلاصه ای از خدمات یا محصولات، درمورد خودتان یا شرکت قراردهید. سعی کنید طولانی نباشد بخاطراینکه مردم بیشتر تصاویر را می بینند تا اینکه قسمت بیو را بخوانند.

افرادی هم از هشتگ استفاده می کنند، البته این مورد را در نظرداشته باشید، که استفاده از هشتگ در نمایش پروفایل شما برای مواقعی که افراد هشتگ موردنظر را دنبال می کنند، پروفایل شما به نمایش در نمیاید.

  • در قسمت “اطلاعات کسب و کار” فیلدهای زیر وجود دارد:
    • فیلد صفحه: صفحه ما در فیسبوک
    • فیلد دسته بندی: انتخاب نوع کسب و کار ما
    • تنظیمات تماس که شامل موارد آدرس ایمیل، تلفن تماس و آدرس موقعیت کسب و کار
  • در قسمت اطلاعات خصوصی شامل فیلد ایمیل، جنسیت و… است که به کاربران نمایش داده نمیشود.

برای تغییر پروفایل: دقت داشته باشید که تصویر بصورت دایره ای یا مربع باشد تا به شکل بهتری نمایش داده شود.

آموزش پست گذاشتن در اینستاگرام

در این قسمت در مورد نحوه قراردادن تصویر و ویدئو در اینستاگرام می خوانید.

  1. آیکون  را لمس (تاچ) کنید.
  2. بعد از این کار گالری باز می شود، و می توانید تصویر یا ویدئوی موردنظر را انتخاب کنید یا حتی با دوربین تصویر یا ویدئوی جدید بگیرید.
    1. درصورتیکه دوست دارید عکس یا ویدئویی از گالری‌ انتخاب نمائید، شماره ۱ را لمس کنید و عکس یا ویدئوی مورد نظر خود را از گالری انتخاب نمائید.
    2. درصورتیکه می‌خواهید عکس جدید تهیه کنید،گزینه ۲ را لمس کنید تا دوربین دستگاه شما فعال کنید.
    3. درصورتیکه دوست دارید یک ویدئوی جدید بگیرید، گزینه ۳ را لمس کنید.
    4. اگر میخواهید چند تصویر یا ویدئو را در اینستاگرام پست کنید، گزینه آلبوم (گزینه ۴) لمس کنید و ویدئو و تصاویر  را انتخاب کنید. در این صورت، عکس‌های شما  پشت سر هم در قالب یک پست بارگذاری می‌شوند.
    5. اگر بخواهید همه تصاویر انتخابی را در یک تصویر ترکیب و پست کنید، گزینه ۵ را لمس کنید.
    6. درصورتیکه اندازه پیشنهادی خود اینستاگرام برای تصاویرتا را دوست نداشتید، گزینه ۶ را لمس کنید تا تصویر با اندازه کامل بارگذاری بشود.
  1. فیلتر دلخواهتان را انتخاب کنید:
    • پس از انتخاب تصاویر یا ویدئوهای موردنظر، گزینه Next(بعدی) را لمس کنید. در این مرحله می‌توانید فیلترهای موردنظر را روی تصویر یا حتی ویدئو اعمال بکنید.
    • پس ازاینکه فیلتر موردنظر را انتخاب کردید، گزینه next (بعدی) را لمس کنید تا به مرحله بعدی بروید.
  1. کپشن موردنظر را بنویسید:در این مرحله شما ۳ گزینه متفاوت دراختیار دارید که اختیاری هستند.
    1. پیشنهاد میکنم بخش اول که همان کپشن است را با متنی جذاب پرکنید. البته می توانید از هشتگ های مرتبط و پربازدید هم استفاده کنید، تا پست شما در جستجوی اینستاگرام هم دیده شود.
    2. در قسمت بعدی می توانید  موقعیت مکانی یا location را انتخاب کنید.
    3. اگر در تصویر شما افرادی هم حضور دارند  یا حتی به هرصورتی می‌خواهید که آن ها را در تصویر موردنظر تگ بکنید، این گزینه را لمس کنید.

ارتباط با کاربران در اینستاگرام

درست است که ما باید در اینستاگرام فعالیت مفیدی در تولید محتوا داشته باشیم، اما ارتباط با دیگر کاربران هم مهم است، حتی ممکن است مهم تر هم باشد.

اگر بررسی کرده باشید می بینید که برخی حساب های کاربری جعلی(fake) و بات هایی وجود دارند که فقط شما را دنبال می کنند.

اگر هر روز عکسی را قراردهید، ان را بطور خودکار لایک می کنند، برای عکس های شما معمولا یک یا چند کامنت تکراری قرار می دهند. و از این طریق شما متوجه شدید که آنها ربات هستند. آنها این کار را به امید اینکه شما هم آنها را فالو کنید، انجام می دهند.

بواسطه تعامل با کاربران، کاربران در اینستاگرام متوجه این قضیه می شوند، که پشت این پیج یا کسب و کار، یک شخص واقعی وجود دارد که پست های آنها، آن را خوانده و نظرات آنها را هم در پیج خود می خواند.

کار دیگری که می توان برای ارتباط با کاربران و افزایش شهرت و اعتماد در اینستاگرام انجام داد، قراردادن هشتگ های مرتبط با پستی که در اینستاگرام قرار می دهیم است.

منشن کردن دیگران هنگام نوشتن نظر روی پست ارسالی دیگر کاربران، لایک کردن پست، فالو کردن کاربران هم راه هایی برای تعامل با دیگران است.

تعامل بیشتر با کاربران، منجر به افزایش تعداد فالورها می شود و در نهایت آنها با برند، شخص یا کسب و کا شما اشنا شوند.

بررسی فعالیت های کاربران در اینستاگرام

در این قسمت از آموزش اینستاگرام، می خواهم به امری مهم در اینستاگرام بپردازم. هنگامی که شما تصاویر و ویدئو ارسال می کنید، کاربران شروع به لایک، کامنت و دیگر موارد تعاملی می کنند. بنابراین باید فعالیت کاربران را درمورد پست ها بررسی کنیم.

دلایل بررسی فعالیت های کاربران در اینستاگرام:

  • بازخورد و پاسخویی با نظرات، سوالات و نظرات فالوورها: مثلا ممکن است شما تصویر محصول جدیدتان را قرارمی دهید، کاربران مختلف ان را لایک می کنند، یا درمورد ان نظرات خود را مینویسند. این نظرات جزء مهمی از بازاریابی و جمع آوری اطلاعات درمورد کاربران است.
  • روشی برای اندازه گیری میزان موفقیت شما در اینستاگرام: بعنوان مثال اگر شما ۱۰ تصویر در اینستاگرام ارسال کنید و یکی بیشتر از بقیه، از طرف کاربران لایک و کامنت دریافت می کند، لازم است که درمورد ان تصویر بررسی کنیم که چرا کاربران با آن تصویر نسبت به بقیه تصاویر، بیشتر تعامل داشته اند. و با این برررسی می توانید پست هایی از این دست را ارسال کنید یا از پارامترهایی که باعث موفقیت آن شده است، استفاده کنید.

برای این کار می توانیم از قسمت پایین صفحه، روی  کلیک کنید . این بخش مربوط به بررسی فعالیت کاربران است. اگر فعالیت جدیدی از طرف کاربران باشد که آن را بررسی نکرده باشیم، زیر این نماد  یک . نقطه قرمز وجود دارد.

در این بخش شما، می توانید فعالیت هایی که کاربران درمورد پست های شما داشتند را بررسی کنید:

  • فهرست افرادی که ما را دنبال می کنند.
  • افرادی که پست مشخص ما را لایک کرده اند.
  • و یا برای آن کامنت گذاشته اند.
  • تعاملاتی که در استوری از طرف کاربران انجام شده است.

حالا با توجه به اینکه در زبانه شما دیدید که چه کاربرانی با شما تعامل دارند، فرصتی عالی دارید تا شما با آنها تعامل داشته باشید. مثلا اگر کاربری روی پست شما کامنت قرار داده است، می توانید با استفاده از این بخش آن را ببینید و همینطور که می بینید در سمت چپ، روی پستی که فرد کامنت گذاشته بروید، و در انجا کامنت کاربر را لایک کنید.

بنابراین بعد از قراردادن پست ها، به این قسمت بروید، و فعالیت کاربران را بررسی کنید.

تغییر تنظیمات اینستاگرام

در این بخش درمورد تنظیمات اینستاگرام، همینطور تنظیماتی که برای کسب و کار شما مفید واقع خواهندشد، می خوانید.

از قسمت Branded Content Approvals، می توانیم برای مشخص کردن کاربرانی که اجازه منشن کردن ما را دارند، استفاده کنیم. این کار را می توانیم برای جلوگیری از منشن کردن های اسپم که ممکن است برای کسب و کار شما مناسب نباشد، استفاده کنید. بنابراین شما می توانید این قسمت را فعال کنید و در کادر حساب های تاییدشده ، کاربرانی که اجازه منشن کردن شما را دارند را انتخاب کنید.

اگر بخواهید فعلا پیجتان را خصوصی کنید، می توانید حسابتان را از حالت Bussiness به حالت Personal ببرید.

در قسمت تنظیمات امنیت هم می توانید تنظیات مربوط به حریم خصوصی و امنیت را انتخاب کنید.

در قسمت Linked Account، می توانید حساب های فیسبوک، توییتر و … را به اینستاگرام متصب کنید تا بتوانید هنگام انتشار پست، همزمان آن را در سایر پلتفرم ها و شبکه های اجتماعی هم به اشتراک بگذارید.

تنظیم دیگری که برای پیج Business شما ممکن است مفید باشد، قسمت تنظیمات Comment Controls است. در این قسمت، می توانید گزینه Hide Offensive Comments را فعال کنید، تا اینستاگرام از قراردادن کامنت های توهین آمیز در پیج شما از طرف کاربران، جلوگیری کند، البته این گزینه بصورت پیشفرض فعال است.

البته شما می توانید کامنتهایی که شامل کلمات خاصی هستند را مسدودشود، برای اینکار می توانید قسمت Manual Filter  را فعال و کلمات موردنظر را با , از هم جداکنید.

ساخت استوری در اینستاگرام

استوری در اینستاگرام خیلی محبوب شده است و از این ویژگی می توانید به بهرین وجه ممکن برای بازاریابی در اینستاگرام استفاده کنید.

استوری اینستاگران با پست های معمولی، متفاوت هستند:

  • بخاطر اینکه به کاربران نمایش داده نمی شود، مگر اینکه کاربران روی آیکن پروفایل شما کلیک کنند.
  • استوری ها فقط ۲۴ ساعت نمایش داده می شوند و بعد از آن ارشیو می شوند.
  • می توانید چند استوری داشته باشید، که با ضربه روی هر صفحه، می توان به صفحه بعدی استوری رفت.

نحوه ساخت Story در اینستاگرام

۱- برای ایجاد استوری در اینستاگرام، باید وارد صفحه اصلی  شوید، پروفایل خود را لمس کنید و گزینه اضافه کردن به داستانتان یا افزودن داستان را انتخاب کنید.

۲- چهار گزینه وجود دارد:

تایپ کنید: میتوانید متن مورد نظر را تایپ کنید، البته در مرحله بعد هم می توانید آنها را تغییر دهید.

زنده: اگر بخواهید ویدئوی خود را بصورت زنده (لایو) در استوری قراردهید، این گزینه را انتخاب کنید.

عادی:گرفتن یک عکس و استوری کردن آن.

بومرنگ: یک ویدئو به سبک GIF است و به طور مکرر عقب جلو می‌رود. حالت بومرنگ، راهی خلاق برای ثبت و انتشار لحظات سرگرم کننده شما است و طبیعی است که طرفداران زیادی دارد.

سوپرزوم:

فوکوس:

با یک اشاره:

۳- درصورت انتخاب گزینه تایپ، تصویر زیر را مشاهده می کنید و میتوانید متن خود را تایپ کنید و را لمس کنید.

۴- در این مرحله می توانید از گزینه های زیر استفاده کنید:

  •  شماره ۱: اضافه کردن متن به استوری
  • شماره ۲: استفاده از قلم موجود با ضخامت و رنگ قابل انتخاب برای کشیدن انواع خطوط و…
  • شماره ۳: استفاده از امکانات حرفه ای تر که شامل موارد زیراست:
    • گزینه ۱ : هشتگ: استفاده از هشتگ موردنظر در استوری
    • گزینه ۲ :ذکرنام: استفاده از آی دی پیج اینستاگرام موردنظر شما در استوری
    • گزینه ۳:مکان: قراردادن مکان موردنظر در استوری
    • گزینه ۴ :گیف: قراردادن گیف  از بین گیف های موجود
    • گزینه ۵ :نظرسنجی: اگر در شرایطی از کاربر درمورد موضوعی می خواهید نظرسنجی کنید و کاربر می توانید گزینه بله یا خیر را انتخاب کند
    • گزینه ۶ :ساعت: قراردادن ساعت جاری در استوری
    • گزینه ۷: اگر بخواهید میزان علاقه کاربران را درمورد خاصی بپرسید از این گزینه استفاده کنید.
    • گزینه ۸: شمارش معکوس: یک شماره معکوس از زمان انتخابی شما در استوری قرار می دهد.
    • گزینه ۹: سوال ها: اگر بخواهید از کاربران سوال خاصی بپرسید و آنها بتوانند جواب را تایپ کنند.
    • گزینه ۱۰:
    • گزینه ۱۱:گپ:
    • گزینه ۱۲: آزمون:
  • شماره ۴: دانلود استوری در گوشی خود بعنوان یک عکس
  • شماره ۵: درصورتیکه امکان لینک را در استوری داشته باشید، با لمس این گزینه می توانید لینک مربوطه را انتخاب کنید، درضمن اگر در IGTV، ویدئویی قبلا بارگذاری کرده باشید، می توانید آن را انتخاب کنید، دراینصورت کاربر با کشیدن صفحه به بالا به لینک انتخابی شما یا ویدئوی IGTV موردنظر شما هدایت می شود.
  • شماره ۶: تغییر رنگ بندی پس زمینه استوری
  • شماره ۷: درصورتیکه بخواهید استوری را فقط به کاربران خاصی را ارسال کنید، این گزینه را انتخاب کنید.
  • شماره ۸: درصورتیکه بخواهید استوری را فقط به دوستان صمیمی (که قبلا انتخاب کرده اید) ارسال کنید.
  • شماره ۹: با لمس این گزینه، کار ارسال استوری پایان می یابد.

در زیر یک نمونه استوری ساخته شده را مشاهده می کنید.

آموزش اینستاگرام : استفاده موثر از استوری اینستاگرام

در این قسمت از آموزش اینستاگرام درمورد نحوه استفاده موثر از استوری اینستاگرام، میخوانید. همانطور که گفته شد، استوری فقط بمدت ۲۴ ساعته نمایش داده می شود. خب حالا اگر یک سازمان بزرگ داشته باشید، می توان یک فرد را برای انجام امور مربوط به شبکه های اجتماعی استخدام کرد ولی اگر کسب و کار شما کوچک باشد، انجام این امور در شبکه های اجتماعی ممکن است دلهره آور باشد.

در این قسمت راه حل هایی برای ساخت استوری در اینستاگرام، در کمترین زمان ممکن بیان می شود.

  • اولین انتخاب، استفاده از پست هایی تصویری یا ویدئویی که قبلا از آن استفاده کرده اید، است.
  1. برای این کار می توانید وارد پستی که قبلا ارسال کرده اید، بشوید
  2. روی آیکن کلیک کنید، گزینه اضافه کردن به استوری انتخاب کنید.
  3. علاوه بر اینکه می توانید جای تصویر را در استوری، تغییردهید، آن را بزرگنمایی کنید و از این دست موارد، می توانید بخشی از مواردی که در بخش امکانات موجود در استوری گفته شد، به آن اضافه کنید.
  4. روی داستان شما ضربه بزنید تا به استوری شما اضافه شود.
  • انتخاب بعدی، استفاده از ویژگی Highlight است. اگر بخواهید استوری ها بیش از ۲۴ ساعت قابل مشاهده باشد، می توانید آن را به قسمت Highlight استفاده کنید. دراین صورت استوری ها در پروفایل شما، در قسمت هایلایت، قابل نمایش است.
  1. برای این کار روی آیکن  ضربه بزنید.
  2. فهرست استوری ها بنمایش در می آید. می توانید یک یا چند استوری را به یک هایلایت اضافه کنید. روی بعدی کلیک کنید.
  3. در این مرحله می توان عنوان و تصویر کاور هایلایت را اضافه کنید و روی اضافه کردن ضربه بزنید.

برای ویرایش هایلایت ها می توانید روی هایلایت مربوطه ضربه بزنید، سپس روی گزینه ویرایش هایلایت ضربه بزنید.

  • گزینه حذف: برای حذف استوری جاری از هایلایت است.
  • ویرایش: برای حذف و اضافه کردن استوری ها به هایلایت، تغییر عنوان و کاور هایلایت است.

ایده های تولید محتوا در استوری اینستاگرام

در این بخش از آموزش اینستاگرام درمورد ایده های تولید محتوا در استوری اینستاگرام می خوانید. حالا که با روش ایجاد استوری در اینستاگرام اشنا شدید، حالا نویت این رسیده که چه نوع محتوایی در استوری قراردهید. در این بخش  با استراتژی ها و ایده های تولید محتوا در اینستاگرام در اینستاگرام آشنا می شوید.

  • پشت صحنه: پشت صحنه همیشه برای استوری های اینستاگرام عالی است. می توانید تصاویری از محیط کاری، هنگامی که شما در حال تهیه آموزش، ارسال محصول و از این دست موارد استفاده کنید، قراردهید. این کار باعث ایجاد صمیمیت و اعتماد می شود.
  • اطلاعیه ها وتیزرهای تبلیغاتی
  • اضافه کردن موقعیت : با این کار حدود ۵۰% بازدید آن افزایش می یابد.
  • متن های انگیزشی: می توانید با برنامه هایی مثل InShot اسلایدهایی از تصاویر انگیزشی که قبلا ساخته اید همراه با موسیقی پس زمینه آماده کنید و آن را در استوری قراردهید.
  • قراردادن مطالبی درباره شرکت مثل تاریخچه، اهداف و … (هایلایت) : می توانید استوری های در رابطه با اطلاعاتی درباره شرکت قراردهید و آن را در هایلایت هم قراردهید. این باعث خواهدشد که وقتی کاربران وارد پروفایل شما می شوند، هایلایتی درمورد سازمان و فعالیت شما جزء اولین چیزهایی که می بینند، شود.
  • لینک ها: بعد از اینکه تعداد فالوورهای شما بیش از ۱۰۰۰۰ فالوور شد می توانید، در استوری های لینک هایی قراردهید. برای مثال، اگر محصول یا مقال جدیدی در سایت قرارداده اید، می توانید لینک ان را در قسمت مربوطه در هنگام ساخت استوری واردکنید و از کاربران بخواهید با کشیدن صفحه به سمت بالا، وارد لینک مربوطه شوند.
  • دسته بندی پست ها(هایلایت): اگر تعداد پست های شما زیاد شده است، می توانید برای پست های مربوط به یک حوزه، استوری ایجاد کنید و آن را در هایلایتی مخصوص آن اضافه  کنید. مثلا بررسی های مربوط به محصولات را در قالب استوری و در بخش مربوط به هایلایت قراردهید.

ایجاد یک سبک واحد برای محتوا در اینستاگرام

یک سبک محتوای واحد برای محتوای شما در اینستاگرام، به شما کمک می کند تا نسبت به رقبا، یک سر و گردن بالاتر باشید.

ایده هایی برای داشتن سبک واحد تولید محتوا

۱- استفاده از تم رنگی واحد برای تصاویر:ابتدا باید در نظر بگیرید، که از یک تم رنگی واحد، برای تصاویر مورداستفاده در اینستاگرام استفاده کنید. تم رنگی را می توان براساس جامعه هدف، نوع محصول یا خدمات، انتخاب کرد.
۲- استفاده از هشتگ های سفارشی: شما می توانید هشتگ های سفارشی در پستهایتان قراردهید. می توانید نام برندتان را با استفاده از خلاقیت، با هشتگ های مرتبط با کسب و کارتان را ترکیب و استفاده کنید.
فالورها را تشویق کنید تا هشتگ ها را در پست هایشان استفاده بکنند، مثلا می توانید به مشتریان بگویید، که تصویر محصول را در پیجشان با هشتگ های سفارشی موردنظرشما پست کنند.
۳- تصاویر شلوغ یا خلوت: وقتی که صحبت از منحصربفرد بودن و سبک واحد در اینستاگرام، می شود؛ ممکن است فقط به رنگ بندی تصاویر ارسالی در اینستاگرام فکرکنید، درصورتیکه عناصر مورد استفاده در تصویر ارسالی، هم مهم است. ممکن است شما تصاویر با دو سه عنصر، در هر تصویر استفاده کنید یا تعداد زیادی از عناصر، را در تصاویر استفاده کنید.
۴- استفاده از طرح های متنوع در چیدمان پست ها: می توانید از مزایای طرح شبکه ای پست ها در اینستاگرام، برای ساخت سبک واحد در پست هایتان استفاده کنید.
برای مثال شما قصد ارسال یک تصویر از خودمان، روز بعد تصویر از محیط کاری، و بعد تصاویر محصول را دارید. و همینطور در روزهای بعد این کار را تکرار می کنید. این طور ارسال تصاویر، صفحه پست های ارسالی شما را که هر کاربری با وارد شدن به پروفایل شما می شود، می بیند، واقعا جذاب و هنری است.
بخاطر اینکه همه تصاویر سلفی در یک ستون، تمام فضای کاری در ستون بعدی، و تصاویر محصولاتتان در ستون بعدی نمایش داده می شود.

آموزش اینستاگرام : استفاده از هشتگ ها

هشتگ ها در بازاریابی اینستاگرام بسیار مهم هستند. هشتگ ها به شما امکان دسترسی به مخاطبین بیشتری نسبت به کاربرانی که فقط شما را دنبال می کنند، را می دهد.

 هنگامیکه شما قصد دارید پستی در اینستاگرام ارسال کنید، باید هشتگ های مرتبط با موضوع پست را به پست اضافه کنید تا پست برای کاربرانی که این هشتگ ها را دنبال می کنند، هم قابل مشاهده باشد.

نکاتی برای پیداکردن هشتگ های مرتبط

هنگامیکه شما شروع به تایپ کردن هشتگ ها می کنید، هشتگ هایی که محبوب تر هستند نمای شداده می شود. در سمت جپ نام هر هشتگ، تعداد پست هایی که از هشتگ مودنظر استفاده کرده اند، را نمایش می دهد.

راه دیگر پیدا کردن هشتگ ها این است که پست های پیج های مرتبط به کسب و کارتان را بررسی کنید و ببینید از چه هشتگ هایی استفاده می کنید.

راه دیگر این است که خودتان هشتگ های مرتبط با کسب و کارتان را فالو کنید یا هشتگ موردنظر را در اینستاگرام جستجو کنید. بعد پستهایی که به شما نشان داده می شود که شامل هشتگ موردنظر شما است؛ را بررسی کنید و ببینید از چه هشتگ های دیگری استفاده شده است.

هر چه بیشتر پیج ها یا کاربران مرتبط با کسب و کارتان را بررسی کنید، بیشتر می توانید هشتگ های مرتبط با کسب و کارتان را پیداکنید.

می توانید تا ۳۰ هشتگ در کپشن پست تان قراردهید. همچنین می توانید تا ۳۰ هشتگ در کامنت پست تان قراردهید. البته لازم نیست از تمام ۳۰ هشتگ استفاده کنید ولی هر چه بیشتر بتوانید هشتگ های مرتبط با موضوع پست را قراردهید، پتانسیل بیشتری برای نمایش بیشتر پست ها دریافت می کنید که ممکن است فالورهای جدیدی هم پیداکنید.

البته می توانید در کپشن ها از هشتگ ها استفاده نکنید تا شلوغ نشود و در کامنت اول از هشتگ ها استفاده کنید. درضمن می توانید هرلحظه بخواهید می توانید متن کپشن پست را تغییردهید، هشتگ ها را کم یا اضافه و اصلاح کنید ولی اگر هشتگ ها را به کامنت اضافه کنید، دیگر قابلیت ویرایش ندارد، بخاطر اینکه کامنتی که قراردادید فقط می توانید حذف کنید، بنابراین هنگامیکه از هشتگ ها در قسمت کامنت پستتان استفاده می کنید، مطمئن شوید همان هشتگ هایی است که واقعا میخواهید استفاده کنید.

استفاده از لوکیشن(موقعیت)

راه دیگر برای افزایش تعداد نمایش پستهایی که در اینستاگرام منتشر می کنید، اضافه کردن موقعیت(location) به عکسهایی که در محل خاصی گرفته شده است، می باشد.
بنابراین اگر تصویری از محلی تهیه کرده اید، می توانید هنگام پست کردن آن، در مرحله آخر، روی location(موقعیت) ضربه بزنید و بعد باید مکان یاب (GPS) گوشی روشن شود و بعد می توانید از فهرست لوکیشن ها، لوکیشن موردنظر را انتخاب کنید.
می توانید لوکیشن را در استوری هم استفاده کنید. اضافه کردن لوکیشن به استوری همان کارایی لوکیشن در پست را بهمراه دارد.
بنابراین حتما در پستهایی که تصویری مربوط به رویداد، کارگاه، دورهمی، و هر موردی باشد که در محل خاصی باشد، می توانید از لوکیشن استفاده کنید تا نمایش پست شما افزایش یابد.

افزایش درگیری کاربران در اینستاگرام: استفاده از نظرسنجی و سوال از کاربران در اینستاگرام

استفاده از نظرسنجی و پرسیدن سوال، روشی ساده و در عین حال عالی برای درگیرکردن فالوور ها است. درضمن می توانید از این طریق برای تصمیم گیری های مربوط به خدمات، محصولات و پست های آینده، از بازخوردهای کاربران هدف بهره ببرید.

روش استاندارد استفاده از نظرسنجی و پرسیدن سوال در اینستاگرام، استفاده از استیکر آن در استوری است. گرچه می توان این کار را در پست ها به روشهای خلاقانه ای استفاده کرد. ولی وقتی این امکان در استوری آماده است، چرا از مزایای آن بهره نبریم.

اضافه کردن تصاویر ارسالی در اینستاگرام به یک سایت 

اگر برای کسب و کارتان سایت دارید، شما شاید نیاز داشته باشید تصاویر ارسالی اینستاگرام را در سایت هم استفاده کنید. بسته به اینکه شما از چه پلتفرمی برای سایتتان استفاده کرده اید، روش های مختلفی برای این کار وجود دارد.
در آدرس instgram.com/developer/embedding تمام روش ها را با جزئیات می توانید ببینید.

در این یخش ساده ترین راه جاسازی تصاویر اینستاگرام درسایتتان، را خواهید خواند.

  1. با استفاده از کامپیوتر و مرورگر وارد اکانت خودتان در اینستاگرام شوید.
  2. پست مربوطه را انتخاب کنید.
  3. روی علامت … کلیک کنید.
  4. روی گزینه Embed کلیک کنید.
  5. روی دکمه Copy Embed Code کلیک کنید.
  6. حالا می توانیم وارد قسمت مدیریت سایت خود شویم و در قسمتی که می خواهیم پست اینستاگرام نمایش داده شود، کد کپی شده در حافظه را paste کنید.

اگر فردی بعنوان توسعه دهنده سایت دارید و از CMS ها استفاده نمی کنید، این کار را باید به او بسپارید.
ولی اگر CMS هایی مثل وردپرس استفاده می کنید، براحتی می توانید آدرسی که در نوارادرس مرورگر میبینید کپی و در ویرایشگر نوشته در وردپرس، پیست کنید و تصویر ظاهر خواهدشد.

این کار راهی خوب برای تبدیل کردن کاربران و بازدیدکنندگان سایت به فالورهای شما در اینستاگرام است.

قراردادن کل پست های اینستاگرام بصورت یکجا به سایتتان

متاسفانه فعلا امکانی در خود اینستاگرام برای اضافه کردن کل پست های پیجتان (post feed) به سایتتان اضافه کنید، وجود ندارد. ولی می توانید از یک ابزار third party به نام Light widget برای این کار استفاده کنید.

ابتدا وارد سایت می شویم:

روی log in with Instagram برای ورود به سایت با استفاده از اکانت اینستاگرام کلیک کنید.

در قسمت سمت چپ می توانیم مشخص کنیم کدام پست ها از کدام پیج را به سایت اضافه کنید:

  • Instagram Username: نام پیجی که می خواهید پست های آن نمایش داده شود، را وارد می کنید، البته چون ما با اکانت خودمان وارد شده ایم، می بینیم که این قسمت بصورت خودکار پرشده است.
  • در قسمت Filter Photos BY TAGS می توانیم فقط تصاویری که شامل هشتگ خاصی است را نمایش دهد.
  • در قسمت Type of Widget می توانید نوع ویجت را از بین گزینه های Grid، Slideshow و Columns را انتخاب می کنید.
  • در قسمت Numbers of Columns می توانید تعداد ستون را مشخص کنید.
  • در قسمت Number of rows می توانید تعداد سطرها را مشخص کنید.
  • می توانید جلوه ای که وقتی اشاره گر ماوس روی هر تصویر می رود را انتخاب گزینه موردنظر از قسمت Image Hover Effectانتخاب کنید.
  • در قسمت Padding می توانید فاصله بین تصاویر را مشخص کنید.
  • در قسمت Image Format هم می توانید مشخص کنید تصاویر بصورت مربعی باشد یا به همان صورتی که بوده است.
  • اگر گزینه Show Captions را انتخاب کنید، کپشن هر پست هم نمایش داده می شود.
  • می توانید قبل از تولید نهایی کد مربوطه روی Preview کلیک کنید تا پیش نمایش را مشاهده کنید.
  • در نهایت می توانید روی دکمه Get Code کلیک کنید.
  • کدی که تولید می شود را می توانید در سایت خود اضافه کنید.

بررسی آمار(Insights) در اینستاگرام

همانطوریکه شروع به فعالیت حرفه ای برای کسب و کارتان در اینستاگرام، می کنید، فالورهای پیج تان افزایش پیدا می کند. خب حالا باید محتوایی در پیج قراردهید تا بیشترین درگیری و مشارکت را براساس هدف کسب و کارتان، ایجاد کند.

برای بررسی میزان مشارکت و درگیری فالورهایتان در اینستاگرام، می توانید، از قسمت آمار (Insigths) استفاده کنید.

نکته: وقتی که ۲ هفته از زمانی که پیجتان را در اینستاگرام ایجاد کرده اید، اطلاعات نمایش داده می شود.

شامل ۳ بخش Activity(فعالیت)، Content(محتوا)، و بخش Audience(مخاطب) است.

بخش Activity(فعالیت)
قسمت Interaction()
در این تعداد بازدید از قسمت از پروفایل و همینطور کلیک هایی که روی بخش سایت پروفایل شده است را بصورت نموداری و عددی را در یک بازه زمانی مشخص (هفتگی) نمایش می دهد. البته نمی توانید بازه های زمانی را فعلا تغییردهید ولی در بخش زیرین که بصورت عددی نمایش داده می شود، در مقایسه هفته گذشته را هم نمایش داده می شود.
قسمت Discovery()
در این قسمت می توانید میزان نمایش پست ها را در هفته اخیر مشاهده کنید. هم بصورت روز به روز در نمودار و هم بصورت عددی. Reach() تعداد اکانتهایی که وارد پست های شما را دیده اند، و Imperssions() تعداد کل بازدیدهای پست های شما از طرف این تعداد اکانتها را نمایش می دهد. با تقسیم Reach به Imperssions، میانگین نمایش هر پست را می توانید پیداکنید.
می توانید بررسی کنید که چرا در روزهای مختلف تعداد دیده شدن پست ها کم یا زیاد است. عواملی مثل اینکه چه پستهایی، در چه ساعاتی و چه نوع پستی ارسال کرده اید را باید بررسی کنید.

با بررسی آمار می توانید ببینید چه محتوایی موفق بوده است و چه محتوایی بهبود یافته است.

بخش Content(محتوا)
همان ابتدا تعداد پست های منتشر شده در هفته جاری را نمایش میدهد، و در زیر آن میزان کاهش یا افزایش در مقایسه با هفته گذشته را نمایش می دهد.
در قسمت Feed Posts()، محبوبترین پست ها را در هفته گذشته نمایش می دهد و در زیر هر پست تعداد دیده شدن آن را نمایش می دهد.
اگر روی See all () کلیک کنید می توانید محبوب ترین پست ها را در یک سال اخیر ببینید.

در قسمت Stories(داستان) هم می توانید میزان نمایش استوری ها را هم بررسی کنید.

بخش Audience(مخاطب)
در این بخش می توانید اطلاعات دموگرافیک را بررسی کنید.
قسمت اول میزان فالورهای جدید در هفته اخیر و در پایین میزان افزایش یا کاهش آن را نمایش می دهد. همینطور در سایر قسمت ها به ترتیب می توایند بررسی کنید که فالورها بیشتر در کدام موقعیت ها هستند، در چه محدوده سنی و چه جنسیتی دارند.
اخرین قسمت اطلاعات بسیار خوبی و جالبی به شما می دهد. میزان فعالیت و مشارکت فالورها را بصورت روزانه یا ساعتی نمایش می دهد. و از اینجا شما می توانید متوجه شوید که در چه روز و چه ساعتی بیشترین مشارکت فالورها را داشته اید